Ict & Media 15 juni 2000

Prijsvergelijkers nemen snel toe in populariteit

Voor een dubbeltje op de eerste rij

Van onze redactie digitale media
Boter, kaas en eieren zijn levensmiddelen die elke week op menig boodschappenlijstje prijken. Het aanbod van supermarkten liegt er niet om. Het is dan ook vaak moeilijk een keuze voor een bepaald merk of type te maken. De Prijslijst reikt de consument echter de helpende hand.

„We willen wekelijks informatie bieden over de actuele prijzen van levensmiddelen in een groot aantal supermarkten”, zegt Jack Worms, productiviteits-consultant en woordvoerder van De Prijslijst. „We zijn voor 100 procent onafhankelijk en objectief. We hebben geen enkele verbinding met de levensmiddelenbranche.”

Het vergelijken van de prijzen mag dan voor de klant handig zijn om te weten, voor de supermarkten lijkt het nu niet bepaald een leuk initiatief. „Tot 9 februari 2000 was er vrijwel geen enkele site die überhaupt maar iets over levensmiddelen, laat staan prijzen van boodschappen, vermeldde. Snel werden allerlei sites over levensmiddelen en supermarkten geopend.”, herinnert Worms zich.

De Prijslijst krijgt het liefst de prijzen wekelijks aangeleverd door de betreffende bedrijven. Zij hebben er immers belang bij dat de juiste prijzen op de site staan. Omdat de meeste bedrijven nu niet direct gemotiveerd zijn om dat door te geven, noteert De Prijslijst de prijzen zelf.

Weinig commercieel
„We krijgen momenteel zo'n 10.000 bezoekers per maand”, zegt Worms. „We krijgen dat zonder enige vorm van reclame.” De inkomsten zijn ook niet om over naar huis te schrijven, beaamt de woordvoerder. „We hebben slechts enkele banners op de site staan dus zijn de inkomsten tot op heden laag.”

De site is nog lang niet af, erkent Worms, maar in samenwerking met een ander bedrijf is het de bedoeling binnenkort een virtuele supermarkt te openen. „Dan worden de boodschappen thuis bezorgd.”

Jaloers
In de 4 maanden dat de site operationeel is, is de houding van de supermarkten wel veranderd, vindt Worms. „Eerst reageerden ze negatief. Daarna behandelden ze ons met respect. Er is bovendien persoonlijk contact geweest met de topmannen van alle Nederlandse supermarkten. De bedrijven die nog geen site hebben, zijn jaloers. De supermarkten die wel een site hebben zijn veel opener geworden richting consument”, schat Worms in.

Als voorbeeld noemt hij de website van Albert Heijn. „Ze hebben snel hun site aangepast met meer informatie die beschikbaar werd zonder dat je je verplicht moest aanmelden als klant.”

www.deprijslijst.nl