Ict & Media 15 juni 2000

Plan kost onbekend aantal banen

Postbank zet zwaar
in op internet

AMSTERDAM – De Postbank heeft haar marsplan voor de komende vijf jaar opgesteld. Net als andere banken focust het ING-onderdeel zwaar op internet. Daarnaast wil de bank 30 procent besparen op de kosten van de activiteiten via de postkantoren en -agentschappen. Dat gaat werkgelegenheid kosten, maar over het aantal wilde directievoorzitter L. Wijngaarden gisteren niets zeggen.

„Een verlies aan werkgelegenheid gaan we netjes regelen”, zo verzekerde Wijngaarden. Van de 30 procent besparing moet 12 procent komen uit een vermindering van het aantal transacties. Het „opschudden van het bed” levert ten slotte in 2005 een besparing op van 100 miljoen gulden.

De plannen houden onder meer een vermindering en soms vereenvoudiging van een aantal financiële producten in. Wat de postkantoren betreft, houden 800 stadskantoren een uitgebreid pakket diensten. De Servicepunten Plus (1100) hebben dan een basispakket. De postagentschappen krijgen een beperkt pakket, maar hebben geen kasfunctie. Overigens werkt de Postbank aan een kaartsysteem, waarmee klanten contant geld kunnen opnemen bij bijvoorbeeld supermarkten.

De Postbank ziet haar unieke positie van weleer in de markt bedreigd. De consument wordt veeleisender en prijsbewuster en de markten worden transparanter. Nieuwe marktpartijen wakkeren de concurrentie aan. Vaak onderscheiden bankdiensten zich erg weinig van die van de concurrent. Ten slotte komt het uitvoeren van bankdiensten via internet sterk op.

De Postbank wil het „klantenrendement” verhogen. Volgens Wijngaarden leveren van de meer dan 7 miljoen girorekeningen een half miljoen de bank niets op. Een manier om daarin verbetering te brengen, is het steeds gerichter trachten rekeninghouders ook andere diensten te verkopen, zoals hypotheken en beleggingen. Daarbij gaat het vaak om vereenvoudigde producten voor de massamarkt.

Gezond
Een directe financiële noodzaak voor een nieuwe koers is er niet. „De winstontwikkeling is nog steeds zeer gezond”, aldus Wijngaarden. De bank liet in het eerste kwartaal van dit jaar een doorgaande groei zien. Nagenoeg alle activiteiten vertoonden een plus, met uitschieters voor het beheerde vermogen van de beleggingsfondsen met bijna 50 procent en van 29 procent voor het aantal aansluitingen van Girotel. De verkoop van koopsompolissen en levensverzekeringen noteerden een plus van 38,1 procent.