Ict & Media 27 april 2000

ABN Amro start handelswebsite

AMSTERDAM – ABN Amro start in samenwerking met Economist Intelligence Unit (EIU), het onderzoeksinstituut van het Britse weekblad The Economist, een nieuwe activiteit op internet. Het gaat om Maxtrad.com, een zakelijke website waarop bedrijven wereldwijd ondersteuning kunnen krijgen bij internationale transacties.

De website informeert importeurs en exporteurs kostenloos over internationale handel. De bedrijven verkennen als eerst met hulp van allerlei internationale handelsspecialisten buitenlandse markten. Zo kunnen zij hun risico's tot een minimum beperken. Ook kunnen ze de uitvoering van orders regelen via de site.

Op de site staat niet alleen informatie van ABN Amro, maar ook van de Economist Intelligence Unit, de International Chamber of Commerce, het persbureau Reuters en andere informatieleveranciers.

Populariteit
ABN Amro intensiveert met dit initiatief haar activiteiten op internet. Begin dit jaar kondigde de bank aan miljarden te willen investeren in nieuwe technologie. Ook wil de bank profiteren van de populariteit van e–commerce.

„Het verzamelen van dit soort informatie was tot nog toe een tijdrovend proces”, aldus ABN Amro. „Met de site speelt ABN Amro in op de verwachting dat informatie, communicatie en technologie handelsbarrières slechten en de internationale handel transparanter maken.”