Gezondheid |
Dagtocht door een dikke darmDoor G. ten Voorde De Maasstad krijgt er een uitje bij, aan de rand van de Leuvehaven, onder aan de Erasmusbrug. Asklepion is geen medisch pretpark, benadrukt directeur P. F. Lems op voorhand. En geen museum. Asklepion behoort tot een nieuwe categorie evenementen op de uitgaansmarkt in Nederland. Daarin gaan educatie en attractie hand in hand. Wij bieden geen plat vermaak. De ontdekkingstocht door het menselijk lichaam bij Asklepion is verdeeld over vier lijflagen. Deze sluiten aan op de vier delen van het lichaam van Nana, een 30 meter hoog beeld van een vrouwenfiguur bij de ingang. Op de begane grond staan de voeten, de beweging en de ledematen centraal. De tweede en de derde etage bieden bezoekers een blik in buik en baarmoeder. Een roltrap voert naar de vierde en de vijfde verdieping, het kloppend hart van Asklepion met aandacht voor borst, hart en longen. Op de zesde verdieping zijn hoofd, hersenen en zintuigen uitgebeeld. Vier gerenommeerde decorontwerpers geven elke afdeling van het themapark een uitstraling die past bij het thema dat op de lijflaag aan de orde komt. De ademhaling wordt uitgebeeld in een stel longen. De ruimte van de bloedsomloop krijgt golvende wanden en een reuzenhart. Bij het thema emoties en gevoelens illustreert het kleurenverloop in het vertrek de verschillende stemmingen. Bewondering, verwondering en respect voor lijf en leden staan in Asklepion centraal, stelt directeur Lems. Ons doel is bezoekers te overtuigen van het belang van een gezonde levensstijl. Mensen moeten daar zélf van overtuigd raken. Dat is de beste manier om een einde te maken aan de ongebreidelde vraag naar medische voorzieningen. Asklepion biedt een goede manier om het oneigenlijk gebruik daarvan af te remmen. Gezondheid is niet te koop! Dat beeld willen we onderuit halen. Griekse god Het 7500 vierkante meter grote educatieve themapark is opgebouwd uit interactieve exhibits, legt Lems uit. Zo'n tentoonstellingseenheid daagt de bezoeker uit om iets te doen, actief te worden en tot ontdekkingen te komen, zich te verwonderen, plezier te hebben en iets te leren. Allerlei vormen, van klein tot zeer groot, allerlei materialen, van zacht tot hard, warm en koud en verschillende kleuren geven iedere exhibit een eigen sfeer en uitstraling. Om de suggestieve werking van bijvoorbeeld de evenwichtsorganen duidelijk te maken, plaatst het attractiepark een evenwichtsbalk. De bezoeker loopt over de balk, terwijl wij daar telkens een ander beeld onder projecteren. De ene keer een grasland, dan een sloot en vervolgens een richel van het dak van een flat. Je ervaart daarmee zelf hoe je evenwichtsorganen reageren op een duizelingwekkende hoogte. Roken Wij zeggen nooit: Je moet niet roken. Op de tentoonstelling maken we wel heel duidelijk welke negatieve gevolgen roken heeft. We laten zien hoe snel een long verschrompelt, we laten zien welke invloed roken op de conditie heeft, we laten de gevolgen voor een moederkoek zien. Bezoekers moeten dan zélf de conclusie trekken: Eigenlijk moet ik niet roken. Want voor je het weet, haken mensen af. Je gaat niet naar Asklepion om eens te zien welke enge ziektes je allemaal kunt krijgen. In het restaurant hebben wij ook snacks op de menulijst staan. Het is de éígen verantwoordelijkheid van de bezoeker. Asklepion brengt straks het menselijk leven in beeld. Is er daarbij ruimte voor de oorsprong van het leven, voor de Schepper van het leven? Mist u daarmee niet het fundament van het menselijk bestaan? De Schepper als discussieonderwerp in een platform, niet als wezenlijk onderdeel in het themapark. Geeft u bijvoorbeeld ook informatie over de beschermwaardigheid van het leven? En het ongeboren leven? Abortus-provocatus? Kan bijvoorbeeld de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) straks een plaatsje krijgen? Belangrijke sponsor van Asklepion is het farmaceutisch bedrijf Organon, producent van de pil. Hoe onafhankelijk is de informatie in het attractiepark daarmee nog? Stootje Deze mensen lopen vaak een verhoogd gezondheidsrisico. De levensverwachting in achterstandswijken ligt vaak aanmerkelijk lager, ook al zijn de medische voorzieningen voor de hele stad gelijk. Mogelijk dat we hen met kortingsacties over de streep weten te trekken. De opening staat gepland rond de eeuwwisseling. Asklepion verwacht op jaarbasis zo'n 500.000 bezoekers aan de voordeur. Lems is op voorhand niet bang voor een ontwikkeling als bij het noodlijdende historisch themapark Archeon. Ons break-even-point ligt op 350.000 bezoekers. Dus we kunnen een stootje hebben, zegt Lems luchtig. Gezondheid blijft altijd actueel, het is altijd nieuw. Dat is het voordeel van een tijdloos thema. |
![]() |