Gezondheid

Telefonische vraagbaak
voor reumapatiënten

Mensen met reuma kunnen sinds vorige week met allerlei vragen terecht bij de ReumaPatiëntenService (RPS). Wie praktische tips wil voor dagelijkse problemen, kan aankloppen bij de telefonische hulpdienst. Maar ook patiënten die contact zoeken met lotgenoten kunnen bellen.

De reumapatiëntenbond besloot tot het opzetten van de lijn, omdat steeds meer mensen vragen stelden aan de bond. Het zijn er nu ongeveer 600 per maand en dat aantal groeit jaarlijks.

Zij vragen informatie over uiteenlopende zaken als sociale voorzieningen, patiëntenrechten, mogelijkheden op de arbeidsmarkt of financiële regelingen voor de aanschaf van hulpmiddelen. Nu kan daarvoor op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur worden gebeld met 0900 20 30 300 (basisgesprekstarief). Op dit nummer kunnen patiënten ook contact zoeken met lotgenoten en met hen praten over het leven met reuma en praktische tips uitwisselen. De RPS verzamelt ook informatie over bijvoorbeeld knelpunten in de zorg of de maatschappelijke positie van mensen met reuma. Zo kan de patiëntenbond de belangen van mensen met reuma beter behartigen.

De RPS is een aanvulling op het Reuma Informatie centrum (RIC) van het Nationaal Reuma Fonds. Dat richt zich op medische en wetenschappelijke informatie. Het RIC is bereikbaar onder nummer 0900 20 25 110, eveneens tegen basisgesprekstarief.