Omzet pijnstillers en hoestdrankjes blijft stijgenNAARDEN De verkoop van zelfzorggeneesmiddelen als pijnstillers en hoestdrankjes is net als voorgaande jaren gestegen. Dat blijkt uit de cijfers van de brancheorganisatie Neprofarm over 1999. Met een totale verkoop van 963 miljoen gulden, steeg de omzet 6,3 procent. Nederlanders gaven vorig jaar het meeste geld uit aan vitaminen en mineralen. De stijging is hier 9,5 procent. De verklaring hiervoor ligt volgens Neprofarm in de groeiende aandacht onder consumenten voor de eigen gezondheid. Mensen zouden vaker hun eigen verantwoordelijkheid op dit gebied nemen. Nederlanders kopen de zelfzorggeneesmiddelen het meest bij de drogisterij. Driekwart van alle aankopen vindt daar plaats. Ook de supermarkt met drogist is sterk in opkomst. Nu gebeurt dat nog van achter een balie, maar straks mogen de medicijnen zonder recept volgens minister Borst van Volksgezondheid ook gewoon in de schappen liggen. Neprofarm wijst erop dat het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen kan leiden tot een kostenbesparing in de gezondheidszorg, omdat de aanspraak op collectieve uitgaven vermindert. De consument heeft geen huisartsenconsult meer nodig en kan zelf zijn eigen medicijn kopen. Neprofarm vindt dat Nederlanders weloverwogen slikken, omdat ze weinig uitgeven aan deze middelen. Per persoon werd vorig jaar gemiddeld 61 gulden uitgegeven aan zelfzorggeneesmiddelen. Nederland blijft daarmee achter op andere Europese landen. De koplopers Zwitserland en Duitsland gaven in 1999 hieraan respectievelijk 159 en 113 gulden uit. |