Formatie 1998

Rekeningrijden komt dichterbij

Maximumsnelheid
Randstad naar 100

Van onze politieke redactie
DEN HAAG – De onderhandelaars Wallage (PvdA), Bolkestein (VVD) en De Graaf (D66) zijn het gisteren eens geworden over de beperking van de maximumsnelheid op snelwegen in de Randstad. In de komende regeerperiode mag in de hele Randstad tussen 7.00 en 19.00 uur niet harder worden gereden dan 100 kilometer per uur. Buiten de Randstad blijft de situatie hetzelfde.

Dat maakte D66'er De Graaf gisteren bekend. Beperking van de maximumsnelheid heeft een gunstig effect op het milieu. Zij beperkt de uitstoot van CO2. Ook komt de invoering van een maximum van 100 kilometer per uur de verkeersveiligheid ten goede en is het risico op files iets kleiner, aldus de drie onderhandelaars. De VVD heeft zich altijd verzet tegen de verlaging van de maximumsnelheid; de socialisten en democraten tonen zich al jarenlang voorstander.

Andere maatregelen die de paarse partijen willen treffen om de toename van het autoverkeer af te remmen, zijn het rekeningrijden en verhoging van de benzineaccijns, mits België en Duitsland dat laatste ook doen. Het rekeningrijden houdt in dat weggebruikers een heffing moeten betalen om over een bepaald stuk weg te mogen rijden. Het systeem zal waarschijnlijk alleen worden ingevoerd op wegen in de Randstad. Het geld dat ervoor nodig is zal worden betaald uit de miljarden die zijn gereserveerd voor grote projecten. Autogebruikers zullen de kosten –gedacht wordt aan 5 gulden per keer– terugkrijgen via een algemene lastenverlichting voor iedereen. Om de files te bestrijden, overwegen de paarse partijen ook het inhaalverbod voor vrachtwagens uit te breiden.

Overigens hebben de onderhandelaars het daadwerkelijk invoeren van het rekeningrijden afhankelijk gemaakt van de vraag of zij tot overeenstemming kunnen komen over het totale pakket aan investeringen in wegen en openbaar vervoer.

PvdA, D66 en VVD zijn verder van plan de overheidsbijdrage aan de kinderopvang in de volgende regeerperiode te verdubbelen. Daardoor kan volgens hen de opvangcapaciteit aanzienlijk worden uitgebreid.

In de kinderopvang gaat zo'n 1,1 miljard gulden om. De overheid draagt aan dat bedrag zo'n 400 miljoen bij.

Demissionair minister Melkert van sociale zaken heeft er steeds voor gepleit de opvangcapaciteit van de nu nog 75.000 plaatsen (goed voor 210.000 kinderen tussen de 0 en 13 jaar) te verdubbelen. Daarbij was steeds het uitgangspunt dat de verhouding tussen de bijdragen van overheid, ouders en werkgevers gelijk zou blijven. In de toekomst zal dus ook de bijdrage van ouders en werkgevers moeten verdubbelen.

Melkert-banen
Onder het nieuwe kabinet gaat de maximumbeloning voor een Melkertbaan omhoog. Nu krijgt een werknemer in zo'n baan maximaal 120 procent van het minimumloon, dat wordt 130 procent. De fractiespecialisten van de paarse partijen stemden gisteren in met deze al lang bij de PvdA levende wens.

Zij hebben ook voorstellen voor de onderhandelaars geformuleerd waarmee twee wensen van VVD en D66 kunnen worden ingewilligd. Zo willen zij het mogelijk maken dat bedrijven mensen tegen een minimumloon in dienst nemen, zelfs al zou dat in strijd met de geldende cao zijn. Daarnaast zullen de cao's meer lage loonschalen krijgen.

Intussen neemt het aantal Melkert-banen gestaag toe, zo blijkt uit een brief die het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid gisteren aan de Tweede Kamer stuurde. Op 1 april van dit jaar bezetten ruim 28.000 langdurig werklozen een arbeidsplaats in de vorm van een Melkert-baan. Dat waren er 2260 meer dan op 1 januari. Het betreft 18.815 arbeidsplaatsen bij gemeenten en 9199 in de zorgsector. Eind dit jaar moeten 40.000 langdurig werklozen zo'n baan werk hebben.