Formatie 1998

Rapporten blijven elkaar tegenspreken

Toch weer uitstel
groeibesluit Schiphol

Van onze politieke redactie
DEN HAAG – De kabinetsformatie zal mogelijk toch niet tot overeenstemming leiden over de groei van de nationale luchtvaart. Zolang de ambtelijke adviezen over groeimogelijkheden op Schiphol elkaar tegenspreken, willen de onderhandelaars niet besluiten waar de groei gestalte moet krijgen.

Bolkestein (VVD), De Graaf (D66) en Wallage (PvdA) laten twee mogelijkheden open: een verdere groei van de luchtvaart op Schiphol binnen de vastgestelde normen voor geluid, veiligheid en gezondheid, of het openen van een tweede luchthaven voor de kust in de Noordzee of bij Lelystad in Flevoland. Vooral de VVD is geporteerd voor de optie om Schiphol door te laten groeien op de huidige locatie.

Het Centraal Planbureau (CPB) berekende eind vorige week dat die groei ook daadwerkelijk mogelijk zou zijn. Binnen de vastgestelde geluidsgrenzen zou het aantal passagiers op de nationale luchthaven uiteindelijk kunnen stijgen tot 120 miljoen of 900.000 starts en landingen, bijna drie keer zo veel als nu. Daarvoor moeten wel het banenstelsel en de aanvliegroutes herschikt worden. Het Nationale Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) is het met die conclusie eens.

Onderzoeksbureau RIVM distantieerde zich echter van het CPB-rapport en schat de groeimogelijkheden op Schiphol aanzienlijk lager in. Volgens het RIVM houden CPB en NLR wel rekening met de geluidshinder, maar niet met de normen voor veiligheid en gezondheid. De luchthaven Schiphol heeft geen goed woord over voor het rapport van het CPB. Het biedt „geen realistische optie voor het opvangen van de groei van de luchtvaart op langere termijn”.

Twijfelachtig
De directie van Schiphol ziet helemaal niets in de suggesties om de luchthaven om te bouwen tot een capaciteit van 900.000 vliegbewegingen en 120 miljoen passagiers per jaar. „Maatschappelijk onhaalbaar en logistiek twijfelachtig”, oordeelde een woordvoerder daarover. Bovendien is het „uit oogpunt van ruimtebeslag, veiligheid en andere milieuaspecten zeer onverstandig om de luchthaven op haar huidige locatie te laten groeien tot een dergelijke omvang”.

Schiphol heeft enige tijd geleden al gekozen voor de mogelijkheid van een eiland in de Noordzee. De luchthaven zegt ook nu vast te houden aan die keuze. Een eiland in de Noordzee zal niet alleen de geluidsoverlast rond Schiphol beperken, maar ook de veiligheidsrisico's en andere milieubelastende factoren sterk verminderen.

Ingenieursbureau Haskoning voerde in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat een locatiestudie uit naar een luchthaven op Flevoland. Volgens de gisteren gepresenteerde voorlopige resultaten is tussen Lelystad en Dronten ruimte voor een luchthaven met vijf start- en landingsbanen. Flevoland Airport kan jaarlijks 20 tot 40 miljoen passagiers en 1 tot 4 miljoen ton vracht verwerken. Op Schiphol passeerden vorig jaar ruim 31 miljoen luchtreizigers.

Lange baan
R. Idema van Haskoning benadrukt dat het voorlopige gegevens betreft, een eindrapport verschijnt in augustus. De luchthaven zou in Flevoland flinke geluidshinder veroorzaken, maar definitieve gegevens daarover zijn nog niet voorhanden.

De formatieonderhandelaars willen met het oog op de verdeeldheid niet komen tot een besluit over een uitbreidingslocatie voor de luchtvaart. VVD'er Bolkestein, die zich erg sterk heeft gemaakt voor een snel besluit, gaf gisteren toe dat het op dit moment moeilijk wordt. „Als blijkt dat Schiphol nog veel kan groeien, dan neemt de animo voor een tweede luchthaven af”, aldus Bolkestein, die zich overigens ook terughoudend opstelde ten aanzien van het CPB-rapport.

De onderhandelaars willen zich nu meer en beter laten informeren. Zij achten het niet onwaarschijnlijk dat besluitvorming over Schiphol toch weer op de lange baan wordt geschoven.