Formatie 1998

„Voorstel onderhandelaars is vertragend”

Van Boxtel wil geen
uitstel euthanasiewet

Van onze politieke redactie
DEN HAAG – D66-kamerlid Van Boxtel ziet er niets in dat een volgend kabinet zich opnieuw buigt over de euthanasiewetgeving. Hij houdt liever vast aan zijn eigen wetsvoorstel, dat de fracties van PvdA, VVD en D66 kort voor de verkiezingen indienden.

De drie onderhandelaars Wallage (PvdA), Bolkestein (VVD) en De Graaf (D66) spraken vrijdag af dat het nieuwe kabinet zich over de zaak buigt. „Ik zie niet in waarom het initiatief voor verbetering van de euthanasiewetgeving nu weer bij een nieuw kabinet moet komen te liggen”, aldus Van Boxtel. „Dan gaat het zeker een halfjaar tot een jaar duren voordat er een wetsvoorstel ligt. Dat betekent alleen maar vertraging. En stel dat dat nieuwe kabinet voortijdig valt, wat gebeurt er dan?”

De drie onderhandelaars spraken vrijdag af dat een nieuw kabinet de wetgeving „langs de lijnen” van de wet-Van Boxtel zou moeten veranderen. Euthanasie blijft dan weliswaar opgenomen in het Wetboek van Strafrecht, maar het openbaar ministerie zal artsen die voldoen aan bepaalde zorgvuldigheidseisen niet meer vervolgen. Op dit moment lopen artsen altijd het risico dat het OM hen vervolgt.

Van Boxtel zegt dat zijn opstelling, die hij naar eigen zeggen nog niet in zijn fractie heeft besproken, losstaat van de vraag of D66 straks deelneemt aan een nieuw kabinet. „Ook als we uiteindelijk wel meedoen, zie ik niet waarom het kabinet dit nu alsnog moet regelen. Volgens mij kan het hoe dan ook sneller via de initiatiefwet”.

De vraag of D66 mee blijft onderhandelen over een nieuw paars kabinet, blijft ook na de pinksterdagen ongewis. De democraten willen dat alleen als er snel duidelijkheid komt over de kwestie van de gekozen burgemeester. Maar vooral de VVD blijft daarmee grote moeite hebben.

Communicatieminister
D66 heeft vrijdag tegenover de kabinetsinformateurs het idee gelanceerd een bewindspersoon te belasten met het communicatiebeleid, zo hebben bronnen in Den Haag bevestigd. De wens van D66 werd zaterdag ook onder woorden gebracht door D66-voorzitter Kok in het TROS-radioprogramma Kamerbreed. Hij zei het opwaarderen van het communicatiebeleid een goede zaak te vinden. Deze bewindspersoon zou vooral verantwoordelijk moeten zijn voor het verder ontwikkelen van de elektronische snelweg.

Onder communicatie zouden ook cultuur, media en telecommunicatie moeten vallen. De vier genoemde onderdelen vallen nu onder drie verschillende ministeries: Economische Zaken (elektronische snelweg), Onderwijs (cultuur en media) en Verkeer en Waterstaat (telecommunicatie).

Binnen de PvdA wordt gedacht aan het samenvoegen van de ministeries van economische zaken en landbouw, omdat het bij Landbouw primair gaat om een gewone economische activiteit. D66 en VVD voelen hier niet veel voor. „Je moet heel goed nadenken voordat je een ministerie opheft”, aldus een zegsman van D66.

„Verslingerd”
Minister Pronk (Ontwikkelingssamenwerking) liet zondag weten het liefst op zijn huidige post te blijven zitten. Maar hij zei ook bereid te zijn kamerlid te worden. Het voorzitterschap van de PvdA-fractie noemt hij eveneens een mogelijkheid.

Pronk zei zondag in het Radio 1 Journaal dat hij „verslingerd” is aan Ontwikkelingssamenwerking. Voorwaarde voor zijn terugkeer is wel dat er niet op zijn budget wordt bezuinigd, zoals de VVD graag wil. „Er moet fiks meer in geïnvesteerd worden”, aldus Pronk.

De budgetten van Defensie en Ontwikkelingssamenwerking mogen van Pronk geen communicerende vaten worden. Volgens hem dreigt het risico van een „uitruil”. Dat zou een poging zijn op een koopje beleid te voeren, vond de minister. Hij waarschuwde voor te forse bezuinigingen op Defensie. De PvdA denkt dat daar best nog wel geld af kan.

Pronk heeft nog lang niet het idee dat hij het wel gezien heeft bij Ontwikkelingssamenwerking, hoewel hij die portefeuille nu al twaalf jaar heeft beheerd. „Ik heb voldoende nieuwe winden laten waaien”, zei hij. Ook voor andere ministersposten acht hij zich geschikt, al noemde hij geen concrete voorbeelden.