| Financiën en Economie | 22 oktober 1999 |
Geur als nieuw wapen in de strijd om de aandacht van de klantNeem de consumentenneus serieusDoor H. de Boer
Aromatherapie Studieboeken gaven daarvoor nauwelijks een verklaring. Ik dacht dat ik de eerste was die dat had bedacht. Dat bleek niet helemaal waar; er waren wat onderzoeksresultaten voorhanden. Een afstudeeropdracht in het winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam leverde als belangrijkste conclusie op dat positieve beeldvorming en welbevinden mensen langer in de winkel houden. Mevrouw Struijk: Toen kwam de verbazing. Ondernemers besteden veel aandacht, tijd en geld aan routing, vormgeving en aankleding van hun zaak, terwijl het er bij binnenkomst stinkt. Geur is een ondergeschoven kindje, terwijl die in onze cultuur veel belangrijker is dan we willen geloven. Nestgeur Werk genoeg dus voor het marketingbureau van mevrouw Struijk. Een gat in de markt, inderdaad. Maar ook een diep gat. Klanten zijn niet getraind in het benoemen van geuren, ze hebben er geen vocabulaire voor. In bijvoorbeeld Japan weten ze daar juist wel raad mee. Een Nederlander komt niet verder dan het woord muf. Consumentgerichte marketing is het credo. Bundel de kansen die de vijf zintuigen bieden tot één concept. Geur is een niet onbelangrijk onderdeel. Daarop worden nu al concurrentieslagen geleverd. Allesreiniger Ajax ziet kans om met een bloemengeur marktaandeel te winnen van een segment waar nauwelijks rek in zit. Andy reageert daar vervolgens op en wint nu terrein terug. Bedrijfsgeur De creativiteit van de geurgoeroe lijkt eindeloos. Kaneel geeft warmte, pepermunt ruimte. In het Amsterdamse Okura-hotel hebben we een binnenzaal een waterachtige geur gegeven door bestaande luchtjes te neutraliseren. Die zaal ademt nu fris en vochtig. Muffe jaarverslagen Mevrouw Struijk is de laatste om te ontkennen dat de genoemde theorieën de lachlust opwekken. Dat is zo. Maar wij verkopen geen grapjes. Het is wetenschappelijk bewezen dat geur communiceert met ons hersensysteem. Een beeld in combinatie met geur blijft veel langer hangen. De opdrachten die bij Senta Aromatic Marketing binnenkomen zijn zeer divers. In principe is alles te maken. Het wassenbeeldenmuseum Madame Tussaud klopte eens aan voor de geur van buskruit. Dat stuitte op een praktisch probleem. Daarvoor is een zwavelverbinding nodig, die gevaarlijk is. Dat ging dus niet door. Voor de rest zijn de mogelijkheden legio: gerookte paling, verrotte mosselen, poep, zoute popcorn. De klant vraagt en het bureau draait. De lucht van gebraden vlees lukt ook nog niet. We krijgen daar niet de nodige warmte in. De geur van een kippetje is al wel een optie. Geur als bespeler van emoties. Er gaan verhalen over proeven in Engeland waar telefooncellen die steeds door vandalen werden vernield een behandeling kregen met baby-olie. Toen de belaagde cellen waren ingesmeerd, daalde het vandalisme tot bijna nul. Ik weet niet of het waar is, aldus mevrouw Struijk, maar ik kan het me wel goed voorstellen. Stadions Het is lastig geuren, klanken, smaken of zelfs gebaren vast te leggen voorzover ze een nieuw product of dienst onderscheiden van dat van de concurrent, weet mevrouw Struijk. In samenwerking met mr. W. Goosen, Europees merkengemachtigde, lukte het Senta Aromatic Marketing recentelijk een geurmerk opgenomen te krijgen in het Benelux merkenregister: de geur van versgemaaid gras voor tennisballen. De neus is gewaarschuwd. Er is werk aan de winkel voor ons reukorgaan. Maar de commercie dient te weten wat zij doet: Marketeers denken nu vaak vanuit het bedrijf. Hoe manipuleer ik de consument. Maar daar zijn we helemaal niet zo goed in. De klant geeft zelf met behulp van zijn zintuigen aan wat hij plezierig vindt. En reken maar dat de neus scherp is. |
![]() Dit is het zevende verhaal in een serie over reclame.
Vorige afleveringen:
Gespierde kuiten niet vies van patatten
Reclameguldens rollen bij media binnen
Praat niet tégen de klant, maar mét hem
Een nakomertje op de automarkt
Goede reclame begint met goed product
|