Financiën en Economie 7 augustus 1999

Nieuws verrast personeel in Zwolle

Volvo-Scania wordt
in Europa de grootste

Van onze redactie economie
STOCKHOLM/ZWOLLE – De nieuwe combinatie Volvo-Scania wordt op het gebied van bussen en zware vrachtwagens de grootste in Europa. De onderneming heeft een marktaandeel van 30 procent. DAF Trucks zit op ruim 10 procent. Over de hele wereld gezien is alleen het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler groter dan de nieuwe combinatie.

Tot nu toe waren Volvo en Scania in Europa ongeveer even groot. Op de wereldmarkt heeft Volvo een groter aandeel dankzij zijn positie in de Verenigde Staten.

Merken
Het is niet de bedoeling dat de merken Scania en Volvo verdwijnen. Volvo's topman Leif Johansson zei gisteren op een persconferentie dat de beide merken strikt gescheiden blijven. Hij kon moeilijk inschatten of de overname banen gaat kosten. Volgens Johansson is de Volvo-Scania-combinatie een betere oplossing dan inlijving van een van beide fabrikanten door een buitenlandse concurrent met grotere culturele verschillen en een zwakker merk.

Scania liet gisteren in een verklaring weten dat het bod er „fair” uitziet. De directie wil het echter nog nader bestuderen voordat ze met een aanbeveling voor de aandeelhouders komt. Volvo biedt de beleggers 315 Zweedse kroon (78,75 gulden) per aandeel Scania. Met de hele overname is 60,7 miljard kroon (15,2 miljard gulden) gemoeid.

Het personeel van vrachtwagenfabriek Scania in Zwolle reageerde gisteren verrast op de overname door Volvo. „We wisten dat er gesprekken gaande waren, maar dan nog slaat het nieuws in als een bom”, vindt productiemanager W. Drost. Een eerdere poging van Volvo om Scania in te lijven mislukte in januari.

„De sfeer op de werkvloer was vanmiddag positief. Het personeel denkt dat we straks sterker staan omdat we een stuk groeien.”

De Zwolse fabriek is voor Scania van groot belang. Jaarlijks rollen er 20.000 trucks van de lopende band. Dat is de helft van de Europese verkopen en eenderde van Scania's totale productie.

Hoofdvestiging
Recentelijk wees Scania's directie de fabriek in Zwolle aan als Europese hoofdvestiging voor truckassemblage. Nieuwe orders komen daardoor in Zwolle terecht en niet bij de fabrieken in Zweden en Frankrijk. Het moederbedrijf koos voor Zwolle om de centrale ligging. De belangrijkste afnemende landen zijn Engeland, Duitsland, Nederland en België.

Behalve de vestiging in Zwolle is er nog een afdeling van 400 man in het Drentse Meppel. Daar worden cabines voor vrachtwagens in elkaar gezet. De Meppelse vestiging staat echter op de nominatie te verdwijnen. Over enkele jaren verkast de assemblage van cabines naar Zweden.

„Die verhuizing kost zeker geen banen, want we gaan in Zwolle uitbreiden”, zegt Drost. „Het personeel van Meppel komt bij ons. Daar is een garantie voor afgegeven.” In beide vestigingen werken in totaal ongeveer 2150 mensen.

Productiemanager Drost verwacht ondanks de overname geen directe gevolgen voor de werkgelegenheid. „De meest directe buurman is de Volvo-vrachtwagenfabriek in het Belgische Gent. De directie heeft gezegd dat beide merken strikt gescheiden blijven.”

Drost denkt dat de combinatie in eerste instantie schaalvoordelen haalt uit inkoop en productontwikkeling. „Scania is de winstgevendste vrachtwagenfabriek ter wereld. Zelfs toen het slecht ging in de branche, maakten we nog winst. Volvo zal de kip met de gouden eieren niet snel slachten. De twee merken Volvo en Scania blijven naast elkaar bestaan.”