Financiën en Economie 30 juni 1999

Herschi is sterk in huismerken

Bavaria koopt
frisdrankfabriek
van Hero

LIESHOUT – Bierbrouwer Bavaria gaat zijn frisdrankenpoot bijna verdubbelen met de aankoop van Herschi. De Brabantse familieonderneming neemt het merk en de fabriek in het Limburgse Hoensbroek over van Hero.

Bavaria gaat daarnaast de frisdranken van Hero produceren. De merknaam blijft echter eigendom van Hero Nederland. De fabriek maakt jaarlijks ruim 130 miljoen liter frisdrank. Bavaria zelf maakt al jaren zo'n 170 miljoen liter cola, sinas en dergelijke onder de merken 3-Es en Dr. Food. Daarnaast produceert Bavaria voor een aantal supermarkten de frisdranken van het huismerk.

Wegwerpfles
Met de nieuwe dochter wordt Bavaria sterk in huismerken. De helft van de productie van de Hoensbroekse fabriek betreft die van huismerken. De rest is Herschi (20 procent) en Hero (30 procent). Ook in bier maakt Bavaria huismerken.

De toekomst van de Herschi-fabriek is door de overname bepaald niet veiliggesteld. Bavaria wil de nieuwe dochter allereerst inkrimpen. Nog onduidelijk is hoeveel banen dat kost. Bij de Herschi-fabriek werken nu 130 mensen. Volgens een woordvoerder van Hero speelt de vestiging financieel quitte.

Over twee jaar zal de fabriek vrijwel zeker worden gesloten. Volgens Bavaria-topman P. Swinkels kan alleen de wegwerpfles de fabriek nog redden. De frisdrankbranche discussieert over de toekomst daarvan. Als de wegwerpfles gemeengoed wordt, kan de Herschi-fabriek openblijven. Mocht de branche vasthouden aan de gebruikelijke statiegeldfles, dan zal Bavaria het merk Herschi in de eigen fabrieken produceren en 'Hoensbroek' sluiten. In Hoensbroek staat een productielijn voor wegwerpflessen en in Lieshout niet.

Fruitontbijt
Hero wil zich vanaf nu richten op het „uitbouwen van het merk Hero.” Niet alleen de traditionele confituur en frisdrank, maar ook nieuwigheden zoals het populaire Fruitontbijt moeten de merknaam dragen.

Hero heeft Herschi ooit op de markt gezet als het goedkopere merk. De laatste jaren heeft Hero er niet veel meer in geïnvesteerd, wat zich uitte in een licht dalend marktaandeel. Het bedrijf besteedt zijn aandacht liever aan Hero, dat als A-merk wordt neergezet. Overigens zijn beide merken kleintjes in de frisdrankwereld: in Nederland wordt er 1,34 miljard liter van gedronken. Coca-Cola is veruit het grootste merk.