Transporteurs klagen over Belgische blokkadesKwaliteit veevoer moet snel omhoogVan onze redactie economie DEN HAAG/HAZELDONK De kwaliteit van veevoer moet snel worden verbeterd. Het Productschap voor Diervoeders en het ministerie van Landbouw voeren hiertoe overleg, mede naar aanleiding van de dioxineaffaire. Ondertussen ondervinden Nederlandse transporteurs grote hinder van de blokkades die Belgische kippenboeren bij verschillende grensovergangen hebben opgeworpen. Een betere kwaliteit van veevoer zal worden geregeld in de Kaderwet diervoeder, waarvoor staatssecretaris Faber (Landbouw) dit jaar nog een voorstel bij de Tweede Kamer zal indienen. De Europese Commissie studeert ook op aanvullende eisen voor veevoer. Veevoerbedrijven hebben de laatste maanden flinke kritiek gekregen wegens voortdurende vervuilingen. Vorig jaar was het kankerverwekkende dioxine ook aangetroffen in citruspulp voor dieren. Tevens vonden controleurs dit voorjaar enkele keren vermalen dierenbotten die de gekkekoeienziekte kunnen overdragen. Afvalolie We bespraken al op welke stoffen we extra moeten testen. Dat onderzoek wordt nu versneld, aldus een woordvoerder van het Productschap voor Diervoeders. Volgende week hoopt hij de nieuwe eisen voor vetsmelters te ontvangen. We gaan de zaak grondig aanpakken. Kamerleden, met name van de SGP, hebben erop aangedrongen het bijmengen van afvalolie in veevoer te verbieden. De staatssecretaris toonde zich geschokt dat dit überhaupt gebeurde. Het Productschap voor Diervoeders wil zich niet uitlaten over de suggestie van de Socialistische Partij om veevoer even streng te testen als menselijk voedsel. Het schap voelt wel voor het plan van Faber om een nieuw voedselbureau voortaan gezondheidsrisico's van besmettingen te laten inschatten. De Nederlandse transportorganisaties hebben de hulp ingeroepen van minister Netelenbos (Verkeer). Ze vragen de minister haar Belgische ambtgenoot ertoe op te roepen een einde te maken aan de vele grensblokkades door boze Belgische kippenhouders. Gistermiddag waren de meeste grensovergangen tussen België en Frankrijk en België en Luxemburg dicht. Kippenhouders willen zo voorkomen dat buitenlands kippenvlees hun met dioxine besmette producten vervangt. De transporteurs zeggen door de blokkades grote schade te lijden bij het vervoer naar en van Frankrijk, Spanje en Portugal. Dit is de zoveelste keer dat een nationaal probleem uitmondt in blokkadeacties en zodoende wordt afgewenteld op buitenlandse bedrijven, melden Transport en Logistiek Nederland en de verladersorganisatie EVO in hun brief aan de minister. Het feit dat EU-lidstaten een vrij verkeer van goederen en diensten dienen te garanderen, is ook hier van toepassing, evenals bij eerdere blokkades in Frankrijk en Spanje. De transporteurs zijn bang dat de boeren voorlopig doorgaan met hun acties. Nederland mag inmiddels 350 varkensbedrijven en zes kippenfokkerijen vrijgeven. Het Permanent Veterinair Comité van de Europese Unie is hiermee gistermiddag akkoord gegaan. Het ministerie van Landbouw heeft het voer en het vlees van de bedrijven getest; alles bleek in orde. Daarom geeft Brussel nu het groene licht. Het Permanent Veterinair Comité heeft ook voor het overige de aanpak van Nederland in de affaire goedgekeurd. Onrust In België kondigde premier Dehaene aan dat vanaf vandaag een groot deel van de rundvee- en de varkenssector zal worden vrijgegeven voor binnenlandse consumptie en export. Het slacht- en vervoerverbod blijft van kracht voor zo'n 17 procent van de rundveebedrijven en 40 procent van de varkensbedrijven. Nederlandse kippenboeren merken vooralsnog weinig van de schaarste in België. De verwachting dat de vraag flink zou stijgen, blijkt niet uit te komen. Nederlandse handelaren zeggen juist last te hebben van de affaire. Wereldwijd is er onrust over het product ontstaan. Nederlanders kopen zelf ook minder kippen. Het aantal personen dat is betrapt bij het illegaal invoeren van Belgisch vee, vlees en zuivel is opgelopen tot 21, aldus de AID. De betrapte smokkelaars krijgen binnenkort te maken met het openbaar ministerie. Afhankelijk van de hoeveelheid artikelen en de schuld, kan de straf voor de overtreder oplopen. De maximumstraf bedraagt zes jaar cel of 100.000 gulden boete. Een woordvoerder van het OM zei niet te verwachten dat de rechter zo'n hoge maximumstraf echt zou uitspreken. |