Financiën en Economie |
Totale oplage dagbladen daalt ietsAMSTERDAM De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is vorig jaar een fractie gedaald. Vooral regionale kranten verloren terrein. De landelijke dagbladen verkochten juist meer exemplaren. Het Financieele Dagblad springt er bij de stijgers uit. Via abonnementen en losse verkoop werden over geheel 1998 per dag 4.517.229 kranten verkocht, 5724 minder dan in de periode juli 1997 tot juni 1998. Dat meldt Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen. De cijfers betreffen zowel abonnementen als de losse verkoop. Alleen de oplagestijging van het Financieele Dagblad, met zo'n 2700 tot bijna 53.000, noemt Cebuco-directeur F. Kuhlman behoorlijk exceptioneel. De rest is niets nieuws, zegt hij. De regionale bladen doen het al jaren wat minder dan de landelijke. Van de drie christelijke dagbladen zagen het Reformatorisch Dagblad (plus 225) en het Nederlands Dagblad (plus 764) hun oplage stijgen, het Friesch Dagblad (min 53) moest met een daling genoegen nemen. Het aantal huishoudens waar dagbladen worden verspreid blijft eveneens stabiel: 69 van de 100. De volgende publicatie van de oplagecijfers is wellicht wat spannender. Dan worden de getallen waarschijnlijk getoetst door het onafhankelijke Oplage Instituut (HOI). Eerder weigerden de dagbladen tot HOI toe te treden. Met de adverteerders en het instituut hopen we zo snel mogelijk overeenstemming te bereiken over onze toetreding, zegt Kuhlman. |
![]() |