Internet, vaste en mobiele telefonie bij nieuwkomer in één pakket
Dutchtone streeft naar nummer 2-positieVan onze redactie economie DEN HAAG De markt voor mobiele telefonie explodeert en dus wil de nieuwe aanbieder Dutchtone daar een flink graantje van meepikken. Van de naar schatting 1,5 miljoen nieuwe GSM-abonnees volgend jaar denkt Dutchtone er zeker 150.000 tot 200.000 in haar klantenbestand bij te kunnen schrijven. Een nummer 2-positie moet op termijn mogelijk zijn, vindt de nieuwkomer. Dutchtone is de vierde speler die de Nederlandse mobiele markt betreedt. Ex-monopolist KPN Telecom is de onbetwiste marktleider, op afstand gevolgd door Libertel. Beide bedrijven hebben een landelijk dekkend GSM-netwerk. KPN bedient zo'n 1,8 miljoen bellers, Libertel ongeveer 1 miljoen. Strijd Eind september ging Telfort een samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom de concurrentie met KPN en Libertel aan. Telfort-abonnees kunnen nu alleen nog maar vanuit de Randstad bellen, maar vóór eind volgend jaar moet een landelijk netwerk gereed zijn. Datzelfde geldt ook voor Dutchtone, zo bleek gisteren tijdens de perspresentatie. Op 26 januari is het GSM-net voor de Randstad klaar, deed directeur marketing & sales E. Huygen uit de doeken. Het uitrollen van het net over de rest van het land volgt in de maanden daarna. De doelgroep van Dutchtone is wat Huygen betreft zowel de consument als de zakelijke markt, en dan met name het midden- en kleinbedrijf. Daar begint de strijd. Maar het blijft niet bij GSM-diensten alleen. Dutchtone eigendom van grootaandeelhouder France Télécom (80 procent van de aandelen), Rabobank en ABN Amro (beide 10 procent) hanteert de filosofie dat er alleen overlevingskansen zijn op de telecommarkt met een gecombineerd telefoonpakket. Dus naast mobiele ook vaste telefonie. En natuurlijk Internet-diensten. Dat pakket komt volgens Huygen in de maanden na 26 januari van de grond. Een van de nieuwe technieken waar hij veel van verwacht, is het onderbrengen van verschillende telecomdiensten onder één nummer. E-mailen, vaste telefoonaansluitingen thuis en op het werk, faxen en mobiel verkeer, het kan straks allemaal onder één nummer. Tarievenoorlog France Télécom bezit sinds vorig jaar kabelmaatschappij Casema, die met vaste telefonie rond Amsterdam actief is. Verder wordt gewerkt aan een eigen glasvezelverbinding rond Amsterdam en Rotterdam. Voor de rest van Nederland zijn er plannen voor carrier-selectdiensten, waarbij de klant gewoon via het net van KPN Telecom belt, maar eerst een viercijferige code moet intoetsen, waarna er op kosten van Dutchtone wordt gebeld. Dit jaar kocht France Télécom Internet-aanbieder Euronet, waarvan nu ook Dutchtone kan profiteren. Multinationals kunnen terecht bij Global One, een alliantie waarvan France Télécom deel uitmaakt. Over de prijzen die Dutchtone hanteert deed Huygen nog geen uitspraak. Alles wat ik nu zeg, wordt morgen door de concurrent onderuitgehaald. Op de telefoonmarkt woedt momenteel een ware tarievenoorlog. De prijs voor een Dutchtone-tik wordt scherp en de tarievenstructuur zo simpel als het alfabet, beloofde Huygen. Dutchtone stuurt klanten die verschillende diensten afnemen één rekening. Het gevecht om de Nederlandse abonnee wil de nieuwe speler op zijn eigen manier voeren. Huygen: Ons product vergt gewoon enige uitleg, hoe simpel een GSM tegenwoordig ook werkt. Hiermee zet Dutchtone zich af tegen de werkwijze die Telfort hanteert. Die introduceerde het Pak&Bel-concept, waarbij consumenten een GSM in een 'melkpak' kunnen kopen bij gewone winkels als Blokker, Scheer&Foppen en Intertoys, om daarna al bellend de winkel uit te wandelen. Dutchtone kiest voor toegevoegde waarde. Pluche beesten passen niet bij een mobieltje, aldus Huygen. Wij willen dat gekwalificeerd personeel de service kan bieden waar de klant om vraagt. In telecomwinkels dus. Duizend werknemers Dutchtone investeerde tot nu toe 3,5 miljard gulden in de aanleg van het mobiele netwerk en in het opzetten van de eigen organisatie. Om verder te kunnen groeien, zijn financiële partners welkom, zo liet France Télécom-topman Jérôme Rémy weten. Dat kunnen banken zijn, maar ook industriële partners willen we overwegen. Er zijn volgens hem kansen te over op de telecommarkt. Op dit moment loopt 20 procent van de Nederlanders met een GSM rond. Die penetratiegraad loopt volgens schattingen op naar tegen de 30 procent volgend jaar. Op termijn wordt dat volgens kenners 60 procent. Overigens liet Rémy weten dat er de eerste vier tot vijf jaar van winst geen sprake zal zijn bij de Nederlandse dochter. We hopen rond 2003 break-even te spelen, het punt waarbij kosten en opbrengsten in evenwicht zijn. Dutchtone ging in april van dit jaar na de bemachtiging van een van de drie DCS-1800 frequenties van start met honderd mensen. De organisatie telt inmiddels bijna zeshonderd man. Eind 1999 biedt de telecomaanbieder werk aan zo'n duizend werknemers, verwacht Huygen. Op de openbare veiling door de Nederlandse overheid viel naast Telfort en Dutchtone ook Brucop een bedrijf van Belgacom en TeleDanmark in de prijzen. Dat bedrijf wist een aantal regionale frequenties in de wacht te slepen. Die frequenties dekken bij elkaar ook heel Nederland. Deze telecomaanbieder heeft aangekondigd een dezer dagen op de markt te komen. Omnibus Directeur marketing & sales Huygen trad per 1 oktober bij Dutchtone in dienst. Daarvoor was hij de tweede man bij Libertel. Zijn overstap naar een concurrent ziet hij niet als een probleem. Integendeel. Er was bij Libertel simpelweg geen plaats voor twee kapiteins op één schip (hij doelt op Libertel-directeur J. de Wit, red.). Daarom was mijn vertrek logisch. De start en de uitbouw enkele jaren geleden van Libertel, die als eerste de concurrentie aanging met KPN Telecom, omschreef Huygen als een jongensboek. En bij Dutchtone ga ik een omnibus schrijven. |