Financiën en Economie |
Tunnel tussen veiling Aalsmeer, Schiphol en Hoofddorp haalbaarBloemen ondergronds naar vliegtuigVan onze redactie economie Directeur D. 't Hooft van Bloemenveiling Aalsmeer trad gistermiddag op als gastheer van de Stichting OLS (Ondergronds Logistiek Systeem), waar de veiling trouwens zelf deel van uitmaakt. De bloemenveiling is hard toe aan een snellere manier om de producten te vervoeren. Willen we onze centrumfunctie in de internationale sierteeltsector verder versterken, dan moeten we voor onze klanten wel bereikbaar blijven. Dichtslibbende wegen baren de directeur grote zorgen. Meer wegen vormen niet de enige oplossing. Vandaar zijn interesse in het nieuwe vervoersconcept OLS. Graafwerk De initiatiefnemers waaronder naast de bloemenveiling onder meer de luchthaven Schiphol, Railinfrabeheer, Railned en Nederland Distributieland willen gebruikmaken van de ervaring die is opgedaan bij de aanleg van de tweede Heinenoordtunnel. De laad- en de losstations voor de aan- en afvoer van goederen zijn zo dicht mogelijk bij de plaatsen van afhandeling gesitueerd, op of onder het maaiveld. De diameter van de transportbuis is ongeveer vijf meter, wat aansluit bij de afmetingen van de karren van de veiling en de luchtvrachtpallets. Het transport van de bloemen zelf gebeurt geheel automatisch. De onbemande voertuigen kunnen een snelheid halen van tussen de 20 en 40 kilometer per uur en worden aangestuurd door een centrale computer. OLS-projectmanager P. Luitjens deed gisteren uit de doeken dat de op het eerste gezicht lage snelheid niet moet worden onderschat. Schiphol en Bloemenveiling Aalsmeer zijn wat drukte betreft vergelijkbaar met een stad, vindt hij. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens bedraagt daar ruwweg 18 kilometer per uur. Hier gaat het dus sneller. Botsingen De voordelen van OLS zijn volgens Luitjens legio. Er kan in de eerste plaats worden gewerkt met het just-in-time-principe. Goederen mogen pas in het systeem meerijden als er vervolgtransport (bijvoorbeeld een vliegtuig of trein) beschikbaar is. Het vertrouwen in de computer is zo groot, dat de plannenmakers ervan uitgaan dat eventuele opstoppingen niet meer voorkomen. Dat scheelt dus 'reservetijd', waardoor latere aanlevertijden mogelijk zijn. En tijd is geld. Hogesnelheidstreinen Het bureau TransCare GmbH onderzocht in opdracht van Schiphol, Flughafen Frankfurt, Bloemenveiling Aalsmeer en het ministerie van verkeer en waterstaat of het mogelijk is een Europees logistiek railvervoersconcept te ontwikkelen dat voldoet aan de eisen die luchtvracht stelt. Dat is haalbaar, zo kon onderzoeker R. Jahncke tot zijn eigen verrassing meedelen. Het idee van hogesnelheidstreinen is ook te gebruiken voor goederenvervoer. En daar kun je dan eveneens snelheden van 300 kilometer per uur mee halen. Hij rekende voor dat met een gemiddelde snelheid van 200 kilometer per uur Parijs en Frankfurt in drie uur te bereiken zijn. Rome, Madrid en Istanbul in negen uur, om maar eens wat te noemen. Dat zijn absoluut interessante tijdtabellen, aldus Jahncke. Hierdoor wordt de trein een serieuze concurrent voor het vliegtuig. Daarvoor is in de (nabije) toekomst wel een fijnmazig netwerk van Europese hogesnelheidslijnen nodig. De op zich hogere kosten van de trein ten opzichte van de vrachtwagen vallen dankzij de geboekte tijdwinst weer weg. Dagelijkse invasie Expediteurs, transporteurs, afhandelaren, exporteurs en importeurs moeten uiteindelijk geld in het laatje brengen als zij gebruik gaan maken van de buis tussen Aalsmeer en Hoofddorp. Bloemenveiling-directeur 't Hooft zal over een jaar of zes blij zijn wanneer hij in ieder geval een deel van de dagelijkse invasie van 3200 vrachtwagens, 2200 kleine transportauto's en 5500 personenwagens van zijn terrein ziet verdwijnen. Maar voor alles gaat hem de waarde van de bloemen aan het hart. Die verliezen per etmaal 15 procent van hun waarde. U begrijpt dat efficiency in transport voor ons absolute noodzaak is. |
![]() |