Financiën en Economie

Nederland krijgt
primeur voor
autowarenhuizen

RIJSWIJK – Nederland krijgt de Europese primeur van warenhuizen die zowel nieuwe als gebruikte auto's van verschillende merken verkopen. Merken gaan er in eigen paviljoens hun nieuwste types showen.

Het eerste autowarenhuis komt in Groningen. De kosten bedragen 50 miljoen gulden. „We verwachten dat we volgend jaar met de bouw kunnen beginnen”, zegt E. Paas van het makelaarskantoor DTZ Zadelhoff, dat in opdracht van projectontwikkelaar W. Blankwater het plan voor de autodromes uitvoert.

Voor hoeveel autosupermarkten er plaats is in Nederland moet uit nader onderzoek blijken. „Wij denken aan de belangrijkste steden”, zegt Paas. De warenhuizen krijgen een parkeergarage en een horecavoorziening. Op de begane grond zijn de paviljoens van de nieuwe modellen en op de eerste verdieping zijn de occasions te vinden.

Dealers en producenten hebben volgens Paas enthousiast gereageerd op het initiatief voor het opzetten van autowarenhuizen. „Dat heeft te maken met de veranderingen in de autobranche. De verkoop krijgt een liberaler karakter”, legt Paas uit.

Het is volgens hem niet uitgesloten dat er op tal van plaatsen in het land ook onderhoudscomplexen voor auto's komen. Dealers hebben de afgelopen jaren al het reparatie- en onderhoudswerk zien verdwijnen naar specialistische bedrijven.