Japanners vestigen hoop op EU-markt
Volkswagen blikvanger op autoshow ParijsPARIJS Volkswagen ziet wederom kans de show te stelen op een autotentoonstelling. In januari lukte het in Detroit met de retro-auto New Beetle. Ditmaal trekt het Duitse autoconcern de belangstelling in Parijs, waar het niet alleen zijn achttiencilinder Bugatti laat zien, maar ook de eerste productierijpe personenwagen, een versie van zijn kleinste model Lupo, die met één liter brandstof ruim dertig kilometer ver komt. De Autosalon van Parijs gaat overmorgen open voor het publiek. Het is de honderdste maal dat de tentoonstelling plaatsheeft en dat gaat gepaard met veel festiviteiten, ook al omdat het Franse autoconcern Renault en de Franse bandenproducent Michelin eveneens hun honderdjarig bestaan vieren. Verder zet Porsche in Parijs nog maar eens zijn vijftigjarig bestaan luister bij. Ongeveer achthonderd automerken uit een dertigtal landen staan er in Parijs. De organisatoren verwachten meer dan een miljoen bezoekers, voor wie luchtvaartmaatschappij Air France, de Franse spoorwegen en de Parijse metro arrangementen bieden met behoorlijk wat kortingen. Het totale tentoonstellingsterrein beslaat 250.000 vierkante meter. De show belooft de bezoeker veertig premières. Vele daarvan zijn niet echt nieuw, maar nieuwe versies van bestaande modellen. Zo laat Renault zijn nieuwe Twingo zien en Mercedes zijn nieuwe S-klasse, minder pompeus dan de vorige, maar nog altijd erg groot. De Duitse fabrikant toont een nieuw snufje, een ingebouwd apparaat dat automatisch de veilige afstand tot de voorligger bepaalt. Citroën staat er met zijn studiemodel C3. Hoewel het concern er zelf niet van wil weten, zien velen er de opvolger in van de legendarische 2CV. In de verte doet het model inderdaad aan de Lelijke Eend denken, maar de overeenkomsten zijn lang niet zo groot als die tussen de New Beetle van VW en de Volkswagen Kever. De Japanse fabrikanten zijn allemaal op de Parijse autoshow aanwezig. In eigen land en in Azië zien ze hun verkopen achteruitgaan. Van Europa hebben ze een hoge pet op, omdat eind 1999 de beperkingen die de EU hanteert op de import van Japanse wagens, vervallen. Vooral met kleinere personenwagens denken ze succes te kunnen boeken. Moordende concurrentie De Amerikanen hebben dit jaar hun marktaandeel in Europa zien verminderen. Ze proberen die trend te keren door ook met kleinere modellen op de markt te komen. Of het ze lukt is maar de vraag, want de concurrentie op de Europese automarkt is moordend. Met de komst van de euro zal de concurrentie alleen maar groeien, omdat de prijsverschillen dan duidelijker worden. Veel fabrikanten zullen hun prijzen dan ook verlagen. Menig analist voorziet dat daardoor meer en meer fabrikanten moeten fuseren. |