Financiën en Economie

Telfort bindt mobiele beller niet aan langlopend contract

Een GSM-telefoon uit een 'melkpak'

Van onze redactie economie
AMSTERDAM – Het is gedaan met het duopolie op de mobiele telefoonmarkt. De twee huidige aanbieders –KPN en Libertel– hebben er vanaf morgen een concurrent bij, althans, in de Randstad. Telfort gaat z'n telefoonpakket Pak&Bel aanbieden vanuit gewone winkels als Blokker, Scheer & Foppen, Kijkshop, Marskramer en Intertoys. Het GSM-toestel is volgens Telfort-directeur K. van der Meulen „net zo betrouwbaar als melk”. Vandaar dat het apparaatje in een soort melkpak zit.

Telfort, een samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom, lokt bellers met een abonnement van 50 gulden per maand. Daarbij zitten tot 1 januari 2000 maandelijks tweehonderd gratis belminuten inbegrepen. Is die tijd verbruikt, dan kost een telefoontje 25 cent per minuut. Wie geen abonnement wil, kan kiezen voor een telefoonkaart van 25 of 50 gulden. De gesprekskosten liggen dan op 70 cent per minuut in daluren en 1,40 gulden daarbuiten. In beide gevallen is er geen sprake van aansluitkosten.

Geen lange contracten
Een belangrijk voordeel ten opzichte van KPN en Libertel is dat de Telfort-klanten niet zijn gebonden aan langlopende contracten. Bevalt de nieuwe GSM-verbinding niet, dan is één telefoontje voldoende om de relatie met de aanbieder te beëindigen. Van der Meulen ziet dit opzeggemak niet als een gevaar. „Dan hadden we dit niet zo geregeld. We gaan er niet van uit dat we klanten verliezen”.

Telfort heeft qua gewenst marktaandeel een ambitieuze doelstelling. Voor het eind van dit jaar moeten er 50.000 GSM-setjes zijn verkocht. Op de langere termijn wil de nieuwkomer zelfs een dominante positie. Directeur T. Valeski van het Telfort Mobiele Netwerk: „Zijn er drie spelers, dan mikken wij op meer dan eenderde van de markt, bij vier aanbieders willen we meer dan een kwart”.

Winst maken is er vooralsnog niet bij voor Telfort. Tot nu toe is er zo'n 1 miljard gulden geïnvesteerd. De telecomaanbieder hoopt rond de eeuwwisseling in ieder geval quitte te spelen. „Wat het rendement betreft volgen we een redelijk agressief tijdschema”, wilde directeur Van der Meulen gisteren bij de presentatie van het netwerk nog wel kwijt. Topman R. den Besten van aandeelhouder NS benadrukte dat „Telfort nog geen gelopen race is. We moeten dus niet te vroeg juichten. De aanloopkosten waren voorzien, maar fors”.

Telfort heeft in krap zeven maanden tijd een mobiel netwerk uit de grond gestampt. Begin dit jaar verkreeg het bedrijf via een overheidsveiling voor 545 miljoen gulden een van de twee landelijke GSM 1800-frequenties. Dutchtone –het samenwerkingsverband van France Télécom, ABN Amro en Rabobank– sleepte de andere in de wacht en denkt rond de jaarwisseling operationeel te zijn. Brucop, het nieuwe bedrijf van Belgacom en TeleDanmark, kocht een aantal regionale frequenties, waarmee het ook in staat is heel Nederland te bereiken.

De openbare veiling was overigens een doorn in het oog van Telfort, want de twee bestaande aanbieders hoefden een aantal jaren geleden geen cent neer te tellen voor hun frequenties en zitten nu dus ook niet met hoge afschrijvingen. „Niet fair”, aldus Van der Meulen. „We verwachten in de toekomst dus nog enige compensatie van de overheid”.

Minder ruis
KPN en Libertel maken gebruik van de 900-frequentie. De capaciteit van dat netwerk is echter veel beperkter, zodat de kans bestaat dat de beller van de lijn wordt gedrukt. Bij het Telfort-netwerk is hiervan geen sprake. Ook kent de nieuwe frequentie volgens Van der Meulen veel minder ruis. „Het geluid is kristalhelder en dat praat een stuk makkelijker. Je kunt het vergelijken met de kwaliteit van een vaste lijn”.

Voor de distributie van de handsets –GSM-toestel en gebruiksaanwijzing– is gekozen voor witgoedketens, telecomspeciaalzaken, consumentenelektronicawinkels en warenhuizen. In de toekomst komen daar naar verwachting ook supermarkten bij. De klant betaalt 249 gulden voor een compleet pakket. Activeren van de telefoon gaat via het mobiele netwerk. „Je kunt binnen vijf minuten na aankoop bellen”, aldus Van der Meulen. Het is voor bestaande mobiele bellers niet eenvoudig om over te stappen op Telfort. Het 'oude' GSM-toestel werkt namelijk niet op het netwerk. Aanschaf van een nieuwe telefoon is dus noodzakelijk.

Het GSM 1800-netwerk is alleen nog maar in de Randstad in gebruik genomen. Volgend jaar zomer moet driekwart van Nederland te bereiken zijn en Telfort gaat ervan uit dat een landelijke dekking eind 1999 een feit is. Ook bellen vanuit het buitenland is mogelijk. Er zijn inmiddels overeenkomsten afgesloten met aanbieders van mobiele-telefoonnetwerken in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland, Rusland, Taiwan en de Verenigde Staten. Contracten met meer landen zitten in de pijplijn.

Consumentenbond
De Consumentenbond heeft een prijsvergelijking tussen de drie aanbieders nog niet op een rijtje. Over het algemeen zijn de tarieven moeilijk te doorzien, vindt de bond. In het geval van Telfort is de consument voordelig uit als hij zijn tweehonderd gratis minuten per maand ook allemaal verbruikt. „Maar ook de bestaande aanbieders kennen gunstige aanbiedingen”, aldus beleidsmedewerkster E. Aberson. „Zo biedt KPN vijf maanden lang een gratis abonnement”.