Financiën en Economie

Rotterdam ziet kansen voor vrachtvliegveld

Vogels rijden luchthaven
Maasvlakte in de wielen

Van onze economische redactie
ROTTERDAM – Zowel de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf als de Kamer van Koophandel pleiten ervoor de mogelijkheid voor de aanleg van een luchthaven op de Maasvlakte open te houden. Het meest voor de hand liggend is dan wel een vrachtvliegveld. Het enorme aantal vogels op deze locatie lijkt deze optie echter in de wielen te rijden.

Dat bleek gisteren tijdens de laatste bijeenkomst van het platform Toekomstige Nederlandse Lucht Infrastructuur (TNLI) in Rotterdam. Het platform nam deze week vier locaties voor toekomstig vliegverkeer (Schiphol zelf, Flevoland, een eiland voor de kust en nu dus de Maasvlakte) onder de loep. „Voorwerk voor het kabinet”, aldus TNLI-projectleider drs. A. Verbaan.

Uit de locatiestudie Maasvlakte blijkt dat de aanwezigheid van vogels grote risico's voor de vliegveiligheid met zich meebrengt. Verbaan erkende dat dit probleem cruciaal is voor de haalbaarheid van een (overloop- of satelliet)luchthaven bij Rotterdam. „De vogels allemaal even wegdoen, gaat dus niet”.

De Kamer van Koophandel Rotterdam verbaasde er zich bij monde van H. Broers over dat de Maasvlakte nog in beeld is. „Ik dacht dat dit plan tijdens de kabinetsformatie was afgevallen”. Vorige week tijdens het Havencongres had wethouder A. Simons de Maasvlakte echter weer van stal gehaald. Broere: „Nu blijkt dat het geen dood paard is, maar dat er sprake is van een complete manege”.

Een grote luchthaven die jaarlijks 10, 20 of zelfs 40 miljoen passagiers gaat verwerken, is niet wat de Kamer van Koophandel voor ogen staat. Voor de KvK ligt het accent op de Maasvlakte op havenactiviteiten. „Die bestemming mag niet verloren gaan”.

Een –bescheiden– vrachtvliegveld ligt meer voor de hand, vindt zowel de KvK als het Gemeentelijk Havenbedrijf. „Een vliegveld kan een tweede voordeur betekenen”, vond F. van Dooremalen van het Havenbedrijf. Verder trekt een luchthaven veel bedrijven aan en zullen de werkgelegenheideffecten –TNLI gaat uit van 45.500 nieuwe banen– enorm zijn, zo stelde hij. Het probleem van de vogels moet nader worden onderzocht. „Doodschieten is geen optie”.

Voor de Vereniging Natuurmonumenten betekent de Maasvlakte helemaal geen oplossing. „Wij zijn niet principieel tegen luchtvaart, maar wel voor concentratie”, aldus P. Nuvelsteijn. Die concentratie wordt niet bereikt als zowel Schiphol als de Maasvlakte vliegverkeer gaat verwerken. Verder vindt Natuurmonumenten dat er te veel natuurwaarden verloren dreigen te gaan. „Er is straks geluidsoverlast van Scheveningen tot Herkingen op Goeree. En dan praat ik nog niet eens over de grotere kans op ongevallen door aanvaringen met vogels”, aldus Nuvelsteijn.