Philips pompt half miljard in promotie merkAMSTERDAM Philips steekt rond de half miljard gulden in een reclamecampagne om het merk over de hele wereld bekender te maken. De Verenigde Staten vormen het zwaartepunt van de campagne. Daar gaat 100 miljoen dollar (200 miljoen gulden) naartoe. In de promotie voor de rest van de wereld steekt het concern nog eens honderden miljoenen guldens. Het is nu het moment om het merk een wereldwijde zet te geven. De VS hebben dit jaar de topprioriteit, aldus een woordvoerder. Het Philips-merk en de bijbehorende slagzin Let's make things better, zijn nog niet erg bekend bij de Amerikanen. Aan het eind van de campagne moet 95 procent van de doelgroep 55 keer in aanraking geweest zijn met de een of andere reclame-uiting van het merk Philips. De campagne is de grootste marketinginspanning in de geschiedenis van het concern. Op basis van een onderzoek onder 14.000 consumenten in zeventien landen denkt Philips nu het juiste moment gevonden te hebben voor de campagne. De hoge kosten verklaart een woordvoerder uit het feit dat een merkcampagne moeilijker en duurder is dat reclame voor een product. Een merk is meer dan een van de producten die een fabriek maakt. We willen ermee uitdragen dat wij weten hoe we het leven van de consument prettiger kunnen maken. Philips spiegelt zich aan de naamsbekendheid van merken als Nike, Coca-Cola en McDonald's en hoopt dat consumenten zich gaan identificeren met het merk. Philips zou hetzelfde los moeten maken als Nike-schoenen. Het zou mooi zijn als jongeren met een Nike-baseballpetje op muziek beluisteren via hun Philips-walkman. |