Financiën en Economie

'Azië' heeft beperkte invloed

Kwartaalwinst
KLM stijgt met
ruim 11 pct.

Van onze economische redactie
AMSTELVEEN – KLM heeft in het eerste kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar de winst met ruim 11 procent zien stijgen. Het nettoresultaat ging van 190 naar 212 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 13,2 miljoen ofwel 5,2 procent en kwam uit op 262 miljoen gulden.

KLM dankt de verbetering van het resultaat vooral aan hogere inkomsten en lagere kosten. De vliegtuigen waren wat minder gevuld met passagiers en vracht. De beladingsgraad daalde van 77,9 naar 77,4 procent. De kritische beladingsgraad, waar de kosten wegvallen tegen de inkomsten, ging ook omlaag en wel van 72,6 naar 68,3 procent. Dit had een aanzienlijke verbetering van de marge tot gevolg.

Gemiddeld brachten het vervoer van vracht en passagiers 3 procent meer op. De grootste bijdrage aan de stijging kwam van het transporteren van vracht. Dat leverde KLM 6 procent meer op. Aan het vervoer van passagiers hield de luchtvaartmaatschappij ongeveer evenveel over als in het eerste kwartaal van het boekjaar 97/98.

Martinair
In het bedrijfsresultaat zijn niet de inkomsten en kosten van Martinair verwerkt. Zou dit wel het geval zijn, dan was de bedrijfswinst 14,5 procent hoger uitgekomen op 265 miljoen gulden. Omdat het nettoresultaat van Martinair, sinds januari een volledige KLM-dochter, nu onder het kopje deelnemingen is geboekt, zal de consolidatie na afronding van het overnameproces geen effect hebben op het nettoresultaat.

De crisis in Azië heeft de groei van het vervoersvolume negatief beïnvloed. Het vervoer nam maar met 1 procent toe. De crisis heeft maar een beperkte invloed op de inkomsten van KLM. Op de routes van en naar het Verre Oosten had de luchtvaartmaatschappij wel minder Aziaten aan boord, maar hun afwezigheid werd goedgemaakt door de stijging in de verkoop van tickets elders.

De mate waarin de crisis in Azië van invloed zal zijn op de resultaten van KLM zal, zo verwacht de directie, in de loop van dit jaar duidelijker worden. Zij vindt het daarom noodzakelijk de kosten te beheersen en de efficiency en de inkomsten te verbeteren. Niettemin verwacht de directie een verbetering van het bedrijfsresultaat met 10 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. Bij deze verwachting plaatst de KLM-top wel de kanttekening dat de piloten bij partner Northwest niet moeten gaan staken. Ook mag de wereldeconomie niet wezenlijk verslechteren.

Groei Schiphol
KLM-topman Van Wijk toonde zich gisteren tijdens de aandeelhoudersvergadering niet tevreden over de groeimogelijkheden die begin dit jaar met het vorige kabinet-Kok zijn afgesproken. Volgens Van Wijk brengt de beperkte groei zowel de positie van Schiphol als die van de maatschappij in gevaar.

Het aantal starts en landingen mag de komende jaren met 20.000 jaarlijks toenemen. In 2003 mogen er 460.000 starts en landingen worden gemaakt. Van Wijk hoopt in „goed overleg met het nieuwe kabinet snel oplossingen te kunnen vinden en duidelijkheid te scheppen voor zowel de korte als de lange termijn”.