Transportorganisatie niet blij met aanpak
Justitie in actie tegen sjoemelende truckersRIJSWIJK De rijksverkeersinspectie, het openbaar ministerie en de arbeidsinspectie gaan gedrieën de transportsector aanpakken. Zij richten zich daarbij op bedrijven die via een vestiging in Oost-Europa buitenlands personeel op hun wagens laten rijden. Uit een vooronderzoek bij honderd van die bedrijven blijkt dat 90 procent de Wet arbeid vreemdelingen overtreedt en zich niet houdt aan de Wet goederenvervoer over de weg. Deze bedrijven beconcurreren daarmee op een oneerlijke manier transporteurs die zich wel aan wet en cao houden. Arbeidsinspectie en rijksverkeersinspectie zullen dit jaar enkele tientallen verdachte bedrijven gaan controleren. Bij misstanden zal het OM de zaken met voorrang afhandelen. Het gaat om bedrijven die op papier een vestiging in Oost-Europa openen. Daar komen de goedkope chauffeurs uit het Oostblok op de loonlijst. De Nederlandse wet bepaalt dat transportbedrijven een vergunning moeten hebben om hier te mogen rijden. Werknemers van buiten de EU mogen alleen met een tewerkstellingsvergunning binnen de Europese Unie werken. Het vooronderzoek bracht aan het licht dat er veel chauffeurs uit het Oostblok reden op in Nederland geregistreerde vrachtwagens van Nederlandse bedrijven. Ook bleek dat vergunningsbewijzen oneigenlijk gebruikt worden. Onduidelijk Branchevereniging TLN (Transport en Logisitiek Nederland) is niet onverdeeld gelukkig met de actie. De wetgeving is onduidelijk. Er zijn veel gerenommeerde bedrijven die met deze constructie werken. Die houden zich keurig aan de regels. Het lijkt nu net alsof al die bedrijven sjoemelen. Het is vanwege de concurrentie noodzaak met vestigingen in het Oostblok te werken, aldus een woordvoerder. TLN juicht het toe als de gezamenlijke actie bedrijven aanpakt die met een papieren vestiging in het Oostblok werken. Daar hebben we echt last van. Een bedrijf dat betrapt wordt op het illegaal in dienst hebben van chauffeurs kan rekenen op een boete van minimaal 2000 gulden. Rijden zonder vergunning volgens de Wet goederenvervoer over de weg kost minimaal 3500 gulden. Als blijkt dat de overtredingen vaker voorkomen, kan de vrachtwagen in beslag genomen worden. Bij grootschalige overtredingen kan de rechter gevraagd worden het bedrijf stil te leggen. |