Financiën en Economie

Sector krijgt 5 miljoen extra subsidie

Wijers verhoogt steun
aan scheepsbouw

DEN HAAG – De Nederlandse scheepsbouw krijgt dit jaar 5 miljoen gulden meer steun voor nieuwbouworders. Minister Wijers van economische zaken stelt dat de verhoging tot 55 miljoen gulden nodig is, omdat het voorlopig niet tot een wereldwijde afschaffing van ordersteun zal komen.

Voor de Nederlandse werven is het onmogelijk te concurreren met collega-werven die ruimer gesubsidieerd worden, zo liet de bewindsman gisteren de Tweede Kamer weten. Ook voor 1999 en 2000 zegde hij de sector het hogere steunbedrag van telkens 55 miljoen toe.

In 1996 zou er een internationaal akkoord in het kader van de OESO van kracht zijn geworden dat het afschaffen van scheepsbouwsteun regelt. De Verenigde Staten hebben als enige het akkoord nog niet geratificeerd. „Het is niet waarschijnlijk dat de VS dat binnen afzienbare tijd zullen doen”, aldus Wijers.

Hij wijst erop dat Europese regels nog toestaan dat landen hun werven steunen en dat Nederlandse werven in Europa veel last hebben van Europese concurrenten die tot het maximum van 9 procent per order subsidie krijgen. Over de hele wereld staan de prijzen voor nieuwbouw onder druk. Japan en Korea hebben de productiecapaciteit uitgebreid, China is een opkomend scheepsbouwland. Door de devaluatie van Aziatische munteenheden worden de in Azië gebouwde schepen relatief goedkoper. Korea heeft 30 procent van de wereldmarkt in handen.

De Nederlandse werven hebben indirect last van deze twee ontwikkelingen. De Aziatische werven bouwen vooral grote schepen. Op die markt zitten ook de Amerikaanse, Italiaanse, Duitse en Spaanse werven. Die zoeken nu andere markten en komen in het vaarwater van de gespecialiseerde Nederlandse scheepsbouwers.

De grote Amerikaanse werven zijn de drijvende kracht achter het feit dat de Verenigde Staten het OESO-verdrag nog niet hebben ondertekend. Deze werven moesten het vooral van militaire orders hebben. Ze kunnen na het optrekken van het IJzeren Gordijn nog niet zonder staatssteun op de wereldmarkt opereren.

Goede zaken
De afgelopen maand werden de EU-lidstaten het erover eens dat de ordersteun in Europa in 2001 moet stoppen. Subsidie voor milieumaatregelen en onderzoek blijft wel toegestaan.

De Nederlanders deden het afgelopen jaar goede zaken. De orderwaarde van de nieuwbouw van zeeschepen was met 2,2 miljard gulden „ongekend hoog”, liet de Vereniging Nederlandse Scheepbouw Industrie (VNSI) in april tijdens de jaarvergadering weten.