Financië en Economie |
Veiling Aalsmeer wil door vernieuwingen op wereldmarkt blijvenZeppelins transporteren bloemenDoor drs. H. van den Berge Het lijkt science fiction of een grap, maar de veiling kijkt serieus naar deze mogelijkheden, die de positie van de sector moeten versterken. Aalsmeer draait goed, zo blijkt uit het gisteren gepresenteerde jaarverslag over 1997. Door vooral de goede weersomstandigheden (zachte winter en koele zomer) nam het aantal verhandelde snijbloemen vorig jaar toe met 6 procent tot 4,5 miljard stelen. Het aantal verkochte kamer- en tuinplanten bij 's werelds grootste bloemenveiling steeg met een paar procent tot 332 miljoen stuks. Per dag werden er gemiddeld 17 miljoen snijbloemen en 2 miljoen potplanten verhandeld. Stijgende lijn In Aalsmeer worden echter niet alleen de producten van de vierduizend Nederlandse leden van de coöperatie geveild, maar ook die van tweeduizend buitenlandse aanvoerders uit met name Israël en Kenia. Zij namen vorig jaar 20 procent van de omzet bij de snijbloemen voor hun rekening. Een groot deel van de in Aalsmeer verhandelde bloemen en planten gaat naar het buitenland. De Nederlandse exporteurs zetten vorig jaar in alle landen meer af. Vooral de uitvoer van snijbloemen naar Engeland (plus 41 procent), Italië (plus 22 procent) en Rusland (plus 71 procent) springt in het oog. De export naar Duitsland, met een marktaandeel van 41 procent verreweg de belangrijkste afzetmarkt, liet echter slechts een plusje zien van 1 procent. In de eerste maanden van dit jaar is er zelfs sprake van een lichte daling. Als oorzaak hiervan wees directeur drs. D. 't Hooft op de economische problemen bij onze oosterburen. De omzet van Aalsmeer in 1997 nam door de goede verkopen en hogere prijzen voor de bloemen en planten met 10 procent toe tot 2,8 miljard gulden. De winst steeg van 12,2 naar 13,5 miljoen gulden. In de eerste maanden van dit jaar werd de stijgende lijn wederom voortgezet. Aan de groei komt volgens de veiling vooralsnog geen eind. Aalsmeer Shuttle Een andere vernieuwing is het kopen op afstand. Handelaren kunnen overal ter wereld vanuit hun kantoor met een elektronisch systeem begin volgend jaar op alle dertien veilingklokken bloemen en planten aanschaffen. Ze hoeven dan niet meer per se naar de veiling toe. Hoewel hier zeker belangstelling voor is, verwacht 't Hooft niet dat de schermenhandel een erg hoge vlucht zal nemen. De kopers zullen toch regelmatig hier komen, want bloemen en planten zijn levende producten. Je moet ze zien, ruiken en voelen, terwijl het ook belangrijk is om met collega's te praten over de marktontwikkelingen. Op de lauweren rusten is er absoluut niet bij voor Aalsmeer. Door de stijgende aanvoer en afzet van bloemen en planten zit de veiling met ruimteproblemen. Om dit op te lossen, heeft het bestuur besloten 135 miljoen gulden uit te trekken voor de uitbreiding van het terrein. De nieuwe locatie is bestemd voor exporteurs en groothandelaren. Gezien de hoge prijs die de veiling voor de kavels vraagt en de gestelde strenge voorwaarden valt de belangstelling hiervoor nog tegen. Voor het vervoer van de producten naar de nieuwe aan de overkant van de weg gelegen locatie komt er een elektrohangbaan-systeem. De containers met bloemen en planten gaan via een hangrail naar de kopers. Deze Aalsmeer Shuttle komt in de plaats van de met elektriciteit aangedreven trekkertjes. In 2001 moet dit fantastisch mooie systeem volgens directeur 't Hooft operationeel zijn. Vliegbeperkingen Voor het oplossen van de problemen denkt de veiling onder meer aan de aanleg van een deels ondergronds buizensysteem waarin computergestuurde wagentjes de producten vervoeren richting Schiphol en de treinoverslagplaats bij Hoofddorp. Hiermee is een bedrag van 380 miljoen gulden gemoeid, maar de ontwikkeling van het plan en de financiering zijn nog lang niet rond. 't Hooft ziet het echter wel zitten. Eerst gingen we uit van een bedrag van 800 miljoen gulden, maar het huidige plan is een realistische optie. Het transportprobleem kan ook worden aangepakt door het verbeteren van het wegennet rond de veiling (de N201). Het bedrijfsleven is bereid om met de overheid te praten over de financiering hiervan. Voor het ontwijken van de files in de Randstad doemt er misschien ook een Jules Verne-achtige oplossing op. Het bedrijf Rigid uit Lelystad is bezig met het ontwikkelen van zeppelins voor het vervoer van producten over afstanden van zo'n 160 kilometer. Deze sigaarachtige luchtballons van 250 meter lang en 40 meter hoog kunnen in bakken goederen meenemen. De veiling steekt geen geld in dit project, maar wil er wel gebruik van maken. Ideaal voor bloemen, want bij het transport hiervan gaat het om grote volumes en een laag gewicht. In een zeppelin kunnen tien truckladingen. Voor ons zou dit zeer geschikt zijn voor het transport tussen de veilingen, aldus de Aalsmeer- directeur. |
![]() |