Economie |
Dumping op mestvaalt van historie zou te grote gevolgen hebbenVarkenswet kón niet sneuvelenDoor A. de Jong Het ingrijpendste wetsvoorstel dat ik in mijn politieke carrière heb moeten beoordelen, zei Tweede-Kamerlid Van der Linden eind vorig jaar over de Herstructureringswet varkenshouderij. Oppositionele taal? Us Renéke draait in het algemeen zijn hand niet om voor het bespelen van het volksgevoel. Daarvan leek nu echter geen sprake. Van der Linden, die met een korte onderbreking ruim twintig jaar lid is geweest van de CDA-fractie in de Tweede Kamer, meende het. De varkenswet van minister Van Aartsen grijpt ontzettend diep in in een vrije sector van de Nederlandse economie: de varkenshouderij. De overlevingskansen van bedrijven, vooral van kleine familiebedrijven, nemen naar verwachting drastisch af. En dat door een ingreep een beduidende korting op de varkensrechten die twee jaar geleden nog niemand had zien aankomen. Diefstal noemen veel boeren het. Ze kunnen onmogelijk begrijpen dat juist een liberale minister, bij wie het persoonlijk eigendom toch hoog staat aangeschreven, eerlijk verworven rechten afpakt. En de volksvertegenwoordiging staat dit zomaar toe? Nee, niet zomaar. Aanvaarding van Van Aartsens wetsvoorstel is niet zonder slag of stoot gegaan. Het heeft de minister zweetdruppels gekost, zowel gisteren in de Senaat als eind vorig jaar in de Tweede Kamer. Aan de ene zijde van het Binnenhof waren het vooral de democraten die dwarslagen. D66-woordvoerder Ter Veer had er grote moeite mee dat in de aanloop naar het kamerdebat VVD en PvdA het wetsvoorstel hadden afgezwakt. Het oorspronkelijke plan was toch 25 procent korten, waarvan in 1998 15 procent en in 2000 10 procent? Dan nu ook geen gemarchandeer meer door percentages om te draaien en er 5 procent af te halen in ruil voor het gebruik van beter varkensvoer! Ter Veer moest uiteindelijk bakzeil halen. Stok achter de deur Opnieuw een spannend politiek moment! Hoewel, was het echt denkbaar geweest dat de Eerste Kamer de varkenswet naar de prullenbak had verwezen? Die vraag kan enerzijds met ja worden beantwoord. Immers, de specifieke taak van de Senaat is niet zozeer een politieke als wel een juridische en wetstechnische. De Eerste Kamer kan wetsvoorstellen verwerpen wanneer die slecht in elkaar steken, wanneer strijdigheid met de grondwet dreigt en wanneer bij de uitvoering naar alle waarschijnlijkheid grote problemen zullen ontstaan. Dat nu zijn precies de punten die bij de varkenswet aan de orde waren. Als de Senaat vanwege het verwachte grote aantal juridische procedures, zowel binnenslands als bij het Europese hof, de wet had afgestemd, zou dat op zich dus een zuivere afweging zijn geweest. Politieke lot De varkenswet is zijn meesterstuk waarmee hij de geschiedenisboekjes in hoopt te gaan. Bovendien zou het paarse kabinet nooit dulden dat een redelijk succesvol minister op deze manier het veld moet ruimen. Zeker niet nu de eindstreep bijna is gehaald met een minimaal verlies aan 'personeel': slechts één staatssecretaris, te weten de VVD'er Linschoten. Afstemmen van de wet was in de tweede plaats onmogelijk omdat er in de politiek brede overeenstemming bestaat over de noodzaak van inkrimping van de intensieve veehouderij. Ook de oppositiepartijen vinden dat er nodig iets moet worden gedaan aan mestoverschotten en problemen rond het dierenwelzijn. PvdA noch D66 kon het daarom tegenover de kiezers maken dit wetsvoorstel op de mestvaalt van de vaderlandse historie te dumpen. Liever een wet waar kritiek op valt te leveren dan helemaal geen wet, moeten zij hebben gedacht. Hand op de knip |
![]() |