Protest tegen aantasting gezins- en verenigingsleven
Zonde van de dag voert actie tegen 24-uurseconomieDoor drs. H. van den Berge OPLOO Het verzet tegen zondagsarbeid en de 24-uurseconomie breidt uit. Onder de naam ZONde van de DAG voert een initiatiefgroep actie tegen de almaar oprukkende zevendaagse werkweek. Vorige week is de groep met haar protest gestart. De actie heeft als doel om de zondag als rustdag te houden. Bovendien is het ook een beetje een protest tegen de 24-uurseconomie, vertelt Ellie Aben, een van de initiatiefnemers. Kies bewust De actie is opgestart door een aantal eigenaren van kleinere bedrijven. De aanzet werd gegeven door Jolande Lemlijn, die in Limburg een tweetal supermarkten heeft. Vorig jaar uitte ze haar bezorgdheid in een artikel in het vakblad Distrifood. Dat leverde vanuit het hele land vele reacties op. Als gevolg daarvan werd een initiatiefgroep ingesteld, die nu uit ongeveer twintig mensen bestaat. Ze zijn vooral afkomstig uit het midden- en kleinbedrijf. Bij het verzet tegen de zevendaagse werkweek spelen principiële redenen geen rol, stelt mevrouw Aben, die in het Brabantse Oploo een kleine drukkerij heeft. Door de zondagsarbeid gaat het verenigingsleven eraan en ook wordt het gezinsleven aangetast. Ik wil niet graag 52 zondagen per jaar open zijn en ook heb ik geen zin in een 24-uurseconomie. Haar collega Jolande Lemlijn vindt dat deze ontwikkeling absoluut een stap te ver gaat. De maatschappelijke gevolgen zullen desastreus zijn. De initiatiefnemers hopen dat de actie ertoe leidt dat de mensen bij de Tweede-Kamerverkiezingen op 6 mei stemmen op een partij die tegen de zevendaagse werkweek is. We geven echter geen stemadvies. Ons standpunt is: Kies bewust, benadrukt Ellie Aben. Spinfiguur Om de actie bekendheid te geven, zijn een folder en een poster gemaakt. Deze moeten in winkels en openbare gelegenheden komen te liggen om het grote publiek duidelijk te maken dat de zondag een gemeenschappelijke rustdag is en dat de zondag ook dat karakter moet blijven houden. Wat nu onder het mom van onschuldig recreatief winkelen begint, voert geleidelijk tot werken op zondag voor iedereen. Kortom: de zondag wordt maandag, aldus de folder. Het aan de kaak stellen van de zevendaagse werkweek wordt in de folder jammer genoeg ook op een profane wijze gedaan. In een rouwadvertentie op de voorkant wordt gesteld: Het graf van de zondag is reeds gedolven door politiek Den Haag. Zij willen onze zondag het fatale zetje geven. De beslissende bijeenkomst is op woensdag 6 mei 1998. Een gezamenlijke koffietafel is helaas niet meer mogelijk. Om de actie een landelijk karakter te geven, wil de initiatiefgroep zogenaamde spinfiguren aanstellen. Dezen moeten de campagne in hun regio onder de aandacht brengen. Overlap De belangstelling voor de actie is groot. De hoeveelheid steun die we krijgen, overvalt ons. Het was dan ook geen enkel probleem om spinfiguren te krijgen. Ook de media toont veel interesse, aldus mevrouw Aben. Op dit moment loopt er al een brede actie van de kerken, vakbonden en een aantal andere maatschappelijke groeperingen tegen de 24-uurseconomie. Waarom is daar niet bij aangesloten? We hebben overwogen om hierbij aan te haken. Toch hebben we dat niet gedaan, omdat het bij ons niet gaat om politieke of godsdienstige overwegingen. Wij richten ons op iedereen, zegt Ellie Aben. Natuurlijk zit er wel overlap in de activiteiten, maar wij werken vanuit een andere invalshoek en daarom doen we het apart. Wat wij doen, sluit echter wel aan op die andere actie. Daarom hebben we intensief contact. |