Bundeling zet tarieven onder druk
Regiokranten willen adverteerder terugVan onze economische redactie AMSTERDAM Om de landelijke adverteerder terug te winnen, bundelen de regionale kranten van Wegener Arcade, VNU, de Noordelijke Dagbladcombinatie en de Hollandse Dagbladcombinatie van de Telegraaf hun advertentieverkoop. De krachtenbundeling in Nationale Regiopers is volgens de kersverse directeur P. Lem geen coup tegen de landelijke kranten van PCM (de Volkskrant, AD, NRC, Trouw en Parool). Lem denkt dat door de Nationale Regiopers wel een druk op de advertentietarieven zal ontstaan. De regionale kranten hebben in de afgelopen jaren terrein verloren als het gaat om advertenties van landelijke adverteerders, bijvoorbeeld Albert Heijn en C&A. Deze adverteerders zijn nu goed voor een bruto-omzet van 400 miljoen gulden. Dit zou er volgens Lem, afkomstig van Wegener Arcade, 490 miljoen gulden moeten zijn. De 39 dagbladtitels die opgaan in de Nationale Regiopers hebben een oplage van ruim 2,3 miljoen exemplaren, wat gelijkstaat aan een marktaandeel van 49 procent. Het marktaandeel van de advertenties komt op 40 procent. De Nationale Regiopers, die op 1 januari 1999 operationeel moet zijn, biedt nationale adverteerders de mogelijkheid om via één loket een advertentie te plaatsen bij de dagbladen van de vier deelnemers. Volgens Lem sluiten de dagbladtitels naadloos op elkaar aan: Alleen in Heerlen en Arnhem is er een overlap. Het gemis aan onderlinge concurrentie zou de nieuwe combinatie wel eens kunnen opbreken. Daar ligt het spanningsveld voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit, stelt directeur verkoop F. Lahnstein, afkomstig van VNU. Op de vraag waarom de regionale bladen van PCM Uitgevers, met een Rotterdams Dagblad, niet bij de onderhandelingen betrokken zijn, kon Lahnstein kort zijn. We hebben ze niet benaderd, en daarbij, het was al moeilijk genoeg om met vier partijen om tafel te zitten. Hij sluit niet uit dat ze in de toekomst wel toetreden tot de Nationale Regiopers. Reformatorisch Dagblad PCM vindt het merkwaardig dat de vier regionale dagbladuitgevers hun krachten bundelen. Als medium trokken de dagbladuitgevers binnen het Cebuco (marktorganisatie van de Nederlandse dagbladen) vaak één lijn, zegt R. Steenbergen, directeur advertentiebedrijf landelijke dagbladen PCM. Volgens hem zijn de landelijke adverteerders de lachende derden. De concurrentie die nu ontstaat komt vooral hun ten goede. Woordvoerder Kuilman van Cebuco denkt dat de bundeling alleen een succes kan worden als Nationale Regiopers wat aan de advertentietarieven doet. Hun tarieven zijn te hoog en daarom hebben ze marktaandeel verloren. Directeur J. Koetsier van het Reformatorisch Dagblad is benieuwd wat de krachtenbundeling voor uitwerking heeft op de tarieven. Hij denk dat de onderlinge concurrentie erdoor vergroot wordt. Het Reformatorisch Dagblad, dat als het om de landelijke adverteerders gaat al jaren een combinatie met het Nederlands Dagblad vormt, zal niet bij de Nationale Regiopers aanhaken. Dat heeft geen zin, vanwege onze identiteit. |