Financiën en Economie

Commissie moet binnen een week bemiddelen

Dreigend ontslag bij
Consumentenbond

UTRECHT – Bij de reorganisatie van de Consumentenbond valt niet te ontkomen aan gedwongen ontslagen. Hoeveel dat er zullen zijn, staat nog niet vast. Voorzitter C. van Lookeren Campagne van de bond heeft dat gisteravond in Utrecht verklaard na afloop van een extra, besloten vergadering van de bondsraad, het ledenparlement. Ondernemingsraad (OR) en vakbonden gaan ervan uit dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

Gezien de ernst van de situatie heeft de bondsraad een dringend beroep op het bestuur gedaan om snel de vertrouwensbreuk tussen het personeel en de top te lijmen. In de eerste helft van volgend jaar zal de raad een standpunt bepalen over de reorganisatie. Door die ingreep dreigen zestig tot tachtig medewerkers hun baan te verliezen. Bij de bond werken 290 mensen.

Een commissie van bestuur en OR heeft nog een week de tijd om het gesprek tussen de leiding en het personeel weer op gang te brengen. Mislukt die poging, dan komt er een externe bemiddelaar. De reorganisatie van de bond moet in de eerste helft van volgend jaar haar beslag krijgen.

Het is volgens Van Lookeren Campagne noodzakelijk dat de OR en de leiding binnen een aantal dagen weer met elkaar gaan praten over de toekomst van de organisatie. Dat de OR het vertrouwen heeft opgezegd in de directie, maakt het in zijn optiek extra moeilijk om uit de impasse te komen.

„Beide partijen moeten water bij de wijn doen, maar we zien nog niet hoe dat moet”, zei voorzitter O. Zuidwijk van de OR gisteravond nadat hij het standpunt van het personeel tegenover de bondsraad had toegelicht. Medewerkers van de Consumentenbond deelden een brief uit waarin ze de raad opriepen snel orde op zaken te stellen.

Wat hen betreft betekent dit dat directeur D. Westendorp vertrekt. Die is naar hun oordeel debet aan de financiële malaise bij de bond. Het bestuur ziet geen reden voor ontslag van de directeur.

Onvolledig
Het bestuur heeft volgens Zuidwijk gisteravond de bondsraad onvolledig geïnformeerd over de wijze waarop de OR werd betrokken bij de procedure die aan de besluitvorming over de reorganisatie vooraf gaat.

Dat het mes in de organisatie moet, staat voor Van Lookeren Campagne vast: „Het is een feit dat de bond jongeren niet meer zo aanspreekt. Dan moet je je producten daarop gaan afstemmen. Dat betekent bijvoorbeeld meer individuele service. Helaas gaat er ook werkgelegenheid verloren maar daaraan is gezien de financiële situatie niet te ontkomen”.

Als de Consumentenbond de bakens snel verzet, is er voor de organisatie een goede toekomst weggelegd, zo voorspelt Van Lookeren Campagne.

De bond telt 640.000 leden.