Economie | 17 oktober 2001 |
Getronics heeft noodvoorzieningen paraat in computeruitwijkcentrum LelystadOndernemingen uit de brand na de rampDoor mr. S. de Jong Wel wil Nihot kwijt dat de maatregelen specifiek op de verschillende groepen van ING zijn toegespitst. Zo is er voor zakenbank Barings een aparte dealingroom beschikbaar wanneer werken in de eigen handelsruimte onmogelijk wordt. Waar die is, kan ik u niet zeggen. De voorzieningen strekken zich uit tot de kleinste vestigingen. Als er iets misgaat, kunnen wij onze klanten blijven bedienen. We hebben ons best gedaan. Angelsaksische wereld Dat het uitwijkcentrum goed is beveiligd, spreekt voor zich. Als ergens continuïteit met hoofdletters staat geschreven, is het hier. Om het gebouw heen belemmert een soort slotgracht dat een vrachtwagen met explosieven tegen de muren knalt. Architectonisch grapje? Overdreven? Zekerheid voor alles. Op strategische plekken houden talloze videocamera's gewenst en ongewenst bezoek in de gaten. De beveiliging houdt niet op aan de deur. Via een pasjessysteem wordt vastgelegd wie toegang heeft tot welke ruimte en wie op welk moment ergens is geweest. Directeur K. van der Straaten laat routineus met zijn pasje de zoveelste schuifdeur opengaan. Iedere barrière is er één om doorheen te komen. Als de nood aan de man komt, moeten onze klanten ervan op aan kunnen dat ze in een echt veilig gebied terechtkomen. Van oorsprong komt de gedachte aan een vluchthaven waar de werkzaamheden kunnen worden voortgezet uit de Angelsaksische wereld, vertelt Van der Straaten. In ons land ging in de jaren zeventig het besef dagen dat continuïteit in de bedrijfsvoering een allesbehalve vanzelfsprekende zaak is. De afhankelijkheid van bedrijven van computers nam enerzijds enorm toe. Anderzijds leidden verschijnselen zoals Rote Armee Fraktion, rode brigades, maffia, terrorisme en ontvoeringen uiteindelijk ertoe dat een vijftal bedrijven de handen ineensloeg. Vervangend circuit In geval van nood zorgt een evacuatieprogramma ervoor dat binnen de kortste tijd een vervangend kantoor volledig operationeel is. Wij beschikken hier over faciliteiten waarmee bedrijven hun systemen draaiend kunnen houden, zegt Van der Straaten. In wezen gaat het om drie zaken. Dat zijn vervangende computers, kopieën van de gegevens en mensen. Wat de laatsten betreft, bij voorkeur zijn het werknemers van het getroffen bedrijf. Zij zijn het immers die met de programma's kunnen omgaan en het werk moeten voortzetten. In grote lijnen verloopt de procedure als volgt. Stel, bij een bedrijf breekt een brand uit die het computersysteem verwoest. Na een melding trommelt Getronics specialisten op die een vervangend circuit opbouwen. In het centrum in Lelystad staan met dat doel batterijen computers gereed die over de meest uiteenlopende besturingssystemen beschikken. Van hypermodern tot stenen tijdperk als het maar operationele apparatuur is waarmee klanten werken. De computers worden gekoppeld aan het gegevensbestand van de klant. Eigen voorzieningen Hoe snel vervangende computers klaar moeten zijn, hangt af van het soort bedrijf. Van der Straaten geeft aan dat de typische responsetijd vier uur bedraagt. Daarnaast is van belang hoeveel gegevens weg zijn. De meeste klanten houden het op een tot twee keer per dag een back-up. Maar voor een bedrijf dat bestellingen rechtstreeks in de computer invoert, kan ieder uur gegevensverlies een ramp betekenen. Voor zulke klanten is een systeem beschikbaar dat de gegevens real time bijhoudt. Voor een paar ton per jaar heb je dan ook wat. Behalve over systemen, randapparatuur en kantoorruimte beschikt het uitwijkcentrum over een telefooncentrale, zodat organisaties onder alle omstandigheden bereikbaar kunnen blijven. Ook is er een dealingroom, die kleinere banken in staat stelt de handel in aandelen en opties door te laten gaan. Grote bedrijven hebben zo hun eigen noodvoorzieningen. Deze tendens zal voortzetten, verwacht Van der Straaten. Het klantenbestand van Getronics is veelkleurig. Iedere computerfabrikant in Nederland doet wel iets, maar wij zijn de enige die onafhankelijk werkt. Financiële dienstverleners, de overheid, uitkeringsinstanties alle zichzelf respecterende bedrijven nemen ICT-continuïteit heel serieus. Velen daarvan zijn hier klant, stelt Van der Straaten. Samen doen ze dertig tot veertig keer per jaar een beroep op ons. In 80 procent van de gevallen is geen opzet in het spel. Het aantal spectaculaire voorvallen is bijzonder klein. Grote jongens Wat zuur voor Van der Straaten is dat in de kleurige brochure boven de tien redenen om uw bedrijfsprocessen te waarborgen bij Getronics een foto staat van de skyline van New York inclusief de twee torens van het WTC. Tja, als zoiets gebeurt dan houdt het op. Zijn de mensen weg, dan is het gebeurd. Aan alles zit een grens. Boven Lelystad schildert een vliegtuig op weg naar Schiphol een witte condensstreep. |
![]() |