Economie5 juli 2001

Laurus scherpt
prijs basisartikelen
in Konmar aan

ROTTERDAM – Laurus heeft deze week in de nieuwe Konmar-winkels de prijzen van een groot aantal basisartikelen zoals koffie, brood en toiletpapier verlaagd.

De supermarktketen zegt dit te hebben besloten na onderzoek onder haar consumenten. Zij vonden de nieuwe prijzen vaak te hoog. Een woordvoerder van Laurus benadrukte gisteren dat het concern geen prijzenoorlog wil ontketenen.

Laurus bouwt zijn zes formules, onder andere Edah en Super De Boer, in enkele jaren om naar een nieuwe Konmar-formule. Het concern wil hiermee de positie van Albert Heijn aanvallen. Vijf weken geleden ging de eerste Konmar nieuwe stijl open. In de nieuwe winkels zou de omzet echter dalen, in plaats van te stijgen. Laurus wil hierop pas medio juli reageren, als het een evaluatie heeft uitgevoerd.

Hoeveel de prijzen van basisartikelen precies dalen, wil de Laurus-woordvoerder niet kwijt. Wel legt Konmar vanaf deze week meer de nadruk op aanbiedingen. Met de prijsverlagingen wil Konmar meer klanten binnenhalen. Elke week komen veertig tot vijftig producten in de reclame. „Dat lag overigens al in de planning”, aldus de woordvoerder.