Groothandel in directe verkoopOPG koopt in rap tempo apotheken opUTRECHT De farmaceutische groothandel OPG stort zich vol overgave in de lucratieve detailhandel. Niet langer alleen aan apothekers leveren, maar ook zelf apotheken exploiteren, luidt het devies. Vorig jaar kocht het bedrijf vijftien nieuwe apotheken. De eerste twee maanden van 2001 kwamen er weer twaalf bij, waarmee OPG inmiddels 92 pillenwinkels telt. Vergrijzing Het gaat goed met de honderdjarige coöperatie van apothekers OPG, die sinds ruim een maand een naamloze vennootschap is geworden. Inmiddels komt 40 procent van het bedrijfsresultaat uit de directe verkoop aan de pillenslikkende en medische hulpstukken gebruikende consument. Dat wordt dit jaar 50 procent, aldus directievoorzitter J. Blom tijdens de presentatie van mooie jaarcijfers gisteren. Hoewel Nederlanders minder pillen slikken dan de gemiddelde Europeaan, ziet de toekomst er goed uit. De vergrijzing en de groeiende belangstelling voor gezondheid maakt de medische retail tot groeimarkt. Eind 2002 wil OPG 150 apotheken tellen. Dat getal wordt aangepast als de beweging doorzet dat steeds meer ongebonden apotheken zich aansluiten bij ketens, aldus Blom. Momenteel is OPG met 10 procent van de apothekersmarkt de grootste keten in Nederland. Het concern is bereid zo nodig de goed renderende doorstralingsdiensten te verkopen. Daar worden boeken uit het rijksarchief, salmonellakippen en Afrikaanse kruiden bacterievrij gemaakt. Voorlopig houdt OPG het bij apotheken in Nederland en Polen. Daar heeft het het voordeel tegelijk een farmaceutische groothandelaar te zijn. Apotheken kopen in een nieuwe markt is geen kunst, aldus Blom. Het wordt pas lucratief als er een uitgebreide organisatie achter zit. Investeren in Nederland en Polen levert meer op. In Polen bezit OPG, door overname van branchegenoot Orfe, zeventig apotheken. Polen slikken overigens nog minder pillen omdat zij 60 à 70 procent uit eigen zak betalen. Agressieve aanpak Als groothandelaar doet OPG het dankzij een agressieve aanpak steeds beter. Inmiddels heeft het bedrijf 34 procent van de markt in handen. Eind 2001 moet dat 36 procent zijn. De reorganisatie van het distributienet is meegevallen. Daarbij snoeit OPG dit jaar de laatste niet-kernactiviteiten. Na verkoop van Codi, fabrikant van geïmpregneerde doekjes voor baby's en cosmetica, met een omzet van 200 miljoen gulden, is OPG vrij schoon, vindt Blom. Het bedrijfsresultaat van OPG is in 2000 met 5,6 procent gestegen tot 70,1 miljoen euro (154,2 miljoen gulden). Dankzij een eenmalige belastingmeevaller steeg de nettowinst met bijna 17 procent tot 50,6 miljoen euro. De omzet groeide 18 procent tot 1,68 miljard euro. |