Economie | 24 januari 2001 |
Laurus mikt met nieuwe Konmar op 20 procent meer omzetSupermarkt voor de gewone manDoor H. de Boer De voorgeschiedenis is van recente datum. Eind november kondigt Laurus een drastische reorganisatie aan. Het moet maar eens afgelopen zijn met het gekwakkel bij de verschillende formules. Eén sterke naam wordt speerpunt. Edah, Groenwoudt, Lekker & Laag, Nieuwe Weme en Super De Boer komen onder de vlag van Konmar. De winkels van Basismarkt en Spar gaan in de verkoop. Immense hangar Laurus-topman Ole van der Straaten raakt er niet over uitgepraat. De nieuwe Konmar is niet zomaar een uitstalling van artikelen geworden, het is een echte persoonlijkheid. De huisstijl in groen en geel komt in de winkel eindeloos terug. Groen spreekt voor zich, geel heet prijsattractief te zijn. De zwarte plafonds springen eruit. Volgens Peter Stuyts, lid van de hoofddirectie, scoort deze vinding fantastisch. De producten vallen op deze manier veel beter op. Aldi-liefhebbers Laurus steekt 800 miljoen euro in de Konmar-operatie, 400 miljoen euro meer dan in een 'normaal' jaar. Voor dat geld gaan tot en met september 2003 alle 800 Laurus-winkels op de schop. Ook de huidige Konmar-vestigingen ontkomen niet aan een facelift. Voor die investering krijgen de franchisenemers veelal zelfstandige ondernemers ook wat terug, is de verwachting. De doelstelling is een omzetgroei van 20 procent. Voor mijn gevoel zit er met dit concept wel een plus van 30 tot 40 procent in, vertelt Enrico Maat, eigenaar van een Super De Boer in Almere. Hij zal de verbouwing van zijn winkel met eigen centjes betalen. Ik geloof er voor 300 procent in. Moet ook wel, want in ben 27 jaar en kan nog lang niet gaan vissen. Klanten houden volgens Maat niet van toeters en bellen tijdens het boodschappen doen, wel van service. Konmar nieuwe stijl zal daarom on-Nederlands aandoen, aldus hoofddirectielid Stuyts, eerder succesvol bij het ontwikkelen van de huidige Konmar-formule. Winkelen wordt winkelen zonder ergernissen, zo belooft hij. Service vóór alles. De grotere winkels krijgen kinderopvang, slecht rijdende winkelwagentjes zijn er niet meer bij, een luxe toilet wordt normaal, een half brood kost ook inderdaad de helft van een heel en de klant krijgt hulp bij het inpakken van zijn boodschappen. Die worden vervolgens desgewenst naar de auto gedragen. Heeft de heilige koe onverhoopt een lekke band, het Konmar-personeel zoekt een oplossing. Beetje vaag En de doelgroep? Het gewone volk. We zijn laagdrempelig, de klant vindt in de winkel geen luxe of andere tierelantijnen. Om die reden piekert de Laurus-top er voorlopig niet over om financiële diensten, computers of zelfs fietsen aan te bieden, producten waar de concurrentie aardige marges op weet te maken. Van der Straaten: Wij huldigen het motto: Schoenmaker, blijf bij je leest. De nieuwe Konmar kent overigens wel een foto-ontwikkelservice. En er komt ook een klantenkaart. Die zal opvallen door zijn simpelheid, aldus Van der Straaten. Of het einde van de Rocks-kaart (van Super De Boer) nabij is, wil hij niet kwijt. Ook dat komt later. Kar trekken Om de 45.000 werknemers van het juiste Konmar-gevoel te doordringen, is er op zondag 6 mei een manifestatie in de Amsterdam ArenA. Op die manier loopt de supermarktketen minder omzet mis dan op een doordeweekse dag. Hoofddirectielid Hans Cornuit, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij Laurus, is er inmiddels achter dat de zondag voor verschillende supermarktmedewerkers gevoelig ligt. Ik heb een paar brieven van bedrijfsleiders gehad die me daarop hebben gewezen. Voor mensen die principiële bezwaren hebben of anderszins niet kunnen op 6 mei, zoeken we een oplossing. Niemand wordt gedwongen te komen. Goede doelen |
![]() |