Economie24 januari 2001

Laurus mikt met nieuwe Konmar op 20 procent meer omzet

Supermarkt voor de gewone man

Door H. de Boer
SCHIPHOL – Bij supermarktconcern Laurus wisten ze de afgelopen maanden niet hoe geheimzinnig ze erover moesten doen: de nieuwe Konmar-winkelformule. Gisteren was het tijd voor een blik achter de schermen. Wat blijkt? De Konmar wordt een supermarkt voor de gewone man. Niet wereldschokkend, maar toch behoorlijk on-Nederlands, vindt de Laurus-top zelf.

De voorgeschiedenis is van recente datum. Eind november kondigt Laurus een drastische reorganisatie aan. Het moet maar eens afgelopen zijn met het gekwakkel bij de verschillende formules. Eén sterke naam wordt speerpunt. Edah, Groenwoudt, Lekker & Laag, Nieuwe Weme en Super De Boer komen onder de vlag van Konmar. De winkels van Basismarkt en Spar gaan in de verkoop.

Immense hangar
In een immense hangar op Schiphol-Oost staat het resultaat van een grootschalig consumentenonderzoek opgesteld. Twee volledig ingerichte Konmar-supermarkten, eentje van 800 en eentje van 1500 vierkante meter. De schappen zijn tot aan de rand gevuld, de koffieautomaten werken, de caissières zitten klaar en het boter-kaas-en-eieren-spel in de kinderhoek wacht op de eerste klantjes.

Laurus-topman Ole van der Straaten raakt er niet over uitgepraat. „De nieuwe Konmar is niet zomaar een uitstalling van artikelen geworden, het is een echte persoonlijkheid.” De huisstijl in groen en geel komt in de winkel eindeloos terug. Groen spreekt voor zich, geel heet „prijsattractief” te zijn. De zwarte plafonds springen eruit. Volgens Peter Stuyts, lid van de hoofddirectie, „scoort” deze vinding „fantastisch. De producten vallen op deze manier veel beter op.”

Aldi-liefhebbers
Laurus nodigde op 16 december 670 consumenten uit in de hangar. Klanten uit de eigen formules, maar ook trouwe Albert Heijn-gangers en Aldi-liefhebbers. „Een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking”, aldus Van der Straaten. Hun bevindingen zijn vervolgens weer verwerkt in het nieuwe Konmar-concept. Nog niet helemaal, zo blijkt. De kanariegele winkelwagentjes worden in werkelijkheid groen.

Laurus steekt 800 miljoen euro in de Konmar-operatie, 400 miljoen euro meer dan in een 'normaal' jaar. Voor dat geld gaan tot en met september 2003 alle 800 Laurus-winkels op de schop. Ook de huidige Konmar-vestigingen ontkomen niet aan een facelift.

Voor die investering krijgen de franchisenemers –veelal zelfstandige ondernemers– ook wat terug, is de verwachting. De doelstelling is een omzetgroei van 20 procent. „Voor mijn gevoel zit er met dit concept wel een plus van 30 tot 40 procent in”, vertelt Enrico Maat, eigenaar van een Super De Boer in Almere. Hij zal de verbouwing van zijn winkel „met eigen centjes” betalen. „Ik geloof er voor 300 procent in. Moet ook wel, want in ben 27 jaar en kan nog lang niet gaan vissen.”

Klanten houden volgens Maat niet van toeters en bellen tijdens het boodschappen doen, wel van service. Konmar nieuwe stijl zal daarom on-Nederlands aandoen, aldus hoofddirectielid Stuyts, eerder succesvol bij het ontwikkelen van de huidige Konmar-formule. Winkelen wordt winkelen zonder ergernissen, zo belooft hij. Service vóór alles. De grotere winkels krijgen kinderopvang, slecht rijdende winkelwagentjes zijn er niet meer bij, een luxe toilet wordt normaal, een half brood kost ook inderdaad de helft van een heel en de klant krijgt hulp bij het inpakken van zijn boodschappen. Die worden vervolgens desgewenst naar de auto gedragen. Heeft de heilige koe onverhoopt een lekke band, het Konmar-personeel zoekt een oplossing.

Beetje vaag
Over de prijzen voor de 20.000 artikelen in de nieuwe formule blijft Laurus nog een beetje vaag. Dat komt allemaal in september, als de eerste 135 winkels operationeel moeten zijn. „In ieder geval onder het niveau van de huidige Konmar en Edah”, wil Stuyts wel kwijt. Lang niet alle goederen in de testwinkel zijn geprijsd, maar de stickers die er wel zijn, geven een aardige indicatie. Een kratje Amstel-bier voor 13,95 gulden is gemiddeld, vier slagroomsoezen voor 4,95 gulden niet duur en 2 kilo handsinaasappelen voor 1,99 gulden goedkoop.

En de doelgroep? „Het gewone volk. We zijn laagdrempelig, de klant vindt in de winkel geen luxe of andere tierelantijnen.” Om die reden piekert de Laurus-top er voorlopig niet over om financiële diensten, computers of zelfs fietsen aan te bieden, producten waar de concurrentie aardige marges op weet te maken. Van der Straaten: „Wij huldigen het motto: Schoenmaker, blijf bij je leest.” De nieuwe Konmar kent overigens wel een foto-ontwikkelservice. En er komt ook een klantenkaart. „Die zal opvallen door zijn simpelheid”, aldus Van der Straaten. Of het einde van de Rocks-kaart (van Super De Boer) nabij is, wil hij niet kwijt. Ook dat komt later.

Kar trekken
Het Konmar-personeel moet de kar uiteindelijk gaan trekken. Voor hen ligt er een uitgekiend trainingsprogramma klaar. Op die manier mogen ze de tekst op de bedrijfskleding, ”Kan ik u hel- pen?” gaan waarmaken. Voor slager Bart, werkzaam bij Super De Boer in Nootdorp, zal er niet zo veel veranderen, schat hij in. „Klantvriendelijkheid zit in je of niet.” Hoe dan ook, Bart zal in ieder geval de nieuwe lijfspreuk uit zijn hoofd moeten leren: De Konmar is de supermarkt die buigt naar u en die niet het omgekeerde verwacht. Was getekend, Peter Stuyts.

Om de 45.000 werknemers van het juiste Konmar-gevoel te doordringen, is er op zondag 6 mei een manifestatie in de Amsterdam ArenA. Op die manier loopt de supermarktketen minder omzet mis dan op een doordeweekse dag. Hoofddirectielid Hans Cornuit, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij Laurus, is er inmiddels achter dat de zondag voor verschillende supermarktmedewerkers gevoelig ligt. „Ik heb een paar brieven van bedrijfsleiders gehad die me daarop hebben gewezen. Voor mensen die principiële bezwaren hebben of anderszins niet kunnen op 6 mei, zoeken we een oplossing. Niemand wordt gedwongen te komen.”

Goede doelen
De modelwinkels in de hangar op Schiphol hebben na vandaag hun dienst gedaan. Wie een kijkje moest nemen, is langsgeweest: consumenten, management, personeel, pers. In mei gaan de eerste echte Konmar-supers open. Eind dit jaar moeten er 200 winkels verbouwd zijn. In 2003 behoort de formule er te staan. Waar al die verse groente, fruit en vleeswaren in de hangarsupermarkten straks blijven, wil een verslaggeefster –ietwat wantrouwend– weten. „Die gaan naar goede doelen”, verzekert Stuyts.