Economie4 december 2000

Autospuiterij Van Pijkeren stelt toegevoegde waarde centraal

Van hobby tot miljoenenbedrijf

Door C. van der Wind
IJSSELMUIDEN – Een vermelding in de Gouden Gids is niet nodig. Reclamefolders zijn dat evenmin. Van Pijkeren in IJsselmuiden mag zich de grootste spuiterij van bedrijfswagens in Nederland noemen. Directeur G. J. van Pijkeren (50) is van mening dat kwaliteit en betrouwbaarheid zichzelf verkopen. „Afspraken met klanten moeten we feilloos en op tijd nakomen. Dat is onze kracht.”

In een van de tien spuitcabines bij Van Pijkeren staat een volumineuze bulkwagen. Twee mannen getooid in witte beschermkleding en een masker beginnen aan het spuitwerk. Van boven naar beneden brengen ze met hun zwaaiende armen de gewenste kleur aan. „Het hele proces voor zo'n wagen duurt ongeveer zeven werkdagen, van het demonteren, stralen, schuren, spuiten tot het afmonteren. Voor circa 20.000 gulden krijgt de klant een gloednieuwe wagen”, zegt de directeur.

Kwaliteit staat bij de spuiter uit Overijssel hoog in het vaandel. Dat was al het geval toen hij in 1970 bij een loonbedrijf zijn handen uit de mouwen stak. „In de winter stonden de meeste landbouwmachines stil. Ik had in die periode alle tijd om ze te schuren en te spuiten, want van stilzitten houd ik niet. Ik moet altijd wat om handen hebben”, aldus Van Pijkeren.

Vijf jaar later werd hij vrachtwagenchauffeur. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Hij bleef in een hobbyschuur achter zijn woonhuis bezig met het opknappen van trucks. Bovendien vroeg een transportbedrijf uit de buurt hem hun wagens van een kleur te voorzien.

Scania
In 1979 maakte hij met Scania-dealer Beers uit Zwolle afspraken om verkochte trucks in de door de klant gewenste kleur te spuiten. Direct vanaf de fabriek worden complete trucks of onderdelen naar Van Pijkeren getransporteerd en daar gespoten.

De capaciteit is in de jaren na 1979 flink toegenomen. Tot de klantenkring behoren niet alleen Scania maar ook dealers van andere merken, transportbedrijven en producenten van transportmaterieel.

In 1991 opende Van Pijkeren een nieuw bedrijfsgebouw. Vanwege de aanhoudende groei werd de werkruimte in 1995 weer uitgebreid, terwijl in 1999 een compleet nieuwe hal werd gebouwd waar Scania's worden gespoten. Inmiddels zit een verdere uitbreiding er in IJsselmuiden niet meer in. „Op de huidige locatie is geen ruimte meer, maar bij capaciteitsproblemen hopen we op een andere plaats of door de overname van andere bedrijven de groei bij te benen.”

De onderneming bestaat uit de onderdelen bedrijfswagenspuiterij, truckdesign, reclameontwerp en bedrijfsmanagement. Dat laatste is een interim-activiteit voor bedrijven in de sector die in zwaar weer verkeren.

De totale omzet van Van Pijkeren steeg de laatste jaren aanzienlijk: van 665.000 gulden in 1991 naar 10 miljoen gulden dit jaar. De onderneming rendeert naar volle tevredenheid. Verder werken er 65 mensen in vaste dienst.

Chaotisch
Van Pijkeren kan nog steeds aan voldoende personeel komen. „Onze bedrijfstak is wat chaotisch. We proberen dat in ons bedrijf met een open cultuur te voorkomen. Dat trekt mensen. Daarbij hecht ik veel waarde aan overleg. Maar openheid houdt voor mij ook in dat ze de christelijke normen accepteren. Zo leg ik uit waarom ik liever geen radio wil horen op de werkplek. Dat geldt evenzeer voor ruwe taal.”

Het personeelsverloop is per saldo laag. Dit jaar gingen zes medewerkers naar een andere spuiterij, maar vier van zijn inmiddels weer terug. Toch raakt in IJsselmuiden het voedingsgebied van vakmensen zo zachtjes aan leeg. „Er werken hier nu al vier mensen uit Engeland. Als het nodig is, halen we er meer uit het buitenland.”

Ook gelden strikte veiligheids- en milieueisen. „Zo moet bijvoorbeeld een spuiter ondertekenen dat hij een masker en beschermende kleding draagt om gezondheidsproblemen te voorkomen. Het is wel eens gebeurd dat iemand weigerde in de werkplaats het spul te dragen. Wij hebben toen zijn vrouw gebeld. Hij kreeg thuis een standje en het probleem was opgelost”, zegt Van Pijkeren.

De spuiterijbranche is in het algemeen rommelig. De sector wordt gekenmerkt door veelal kleinere bedrijven die elkaar scherp beconcurreren, waardoor de marges onder druk staan. Een probleem is bovendien dat individuele spuiterijen te klein zijn om opdrachten met grote aantallen voertuigen aan te nemen.

Om de krachten te bundelen heeft Van Pijkeren drie maanden terug een samenwerkingsverband, genaamd IJsselveld, opgericht. In het collectief zitten 25 erkende spuiterijen door heel Nederland. Wat eerst concurrenten waren, zijn nu collega's.

Unmee
De eerste grote klus voor de combinatie IJsselveld kwam al binnen enkele weken. Defensie plaatste een spoedopdracht van 1,5 miljoen gulden om 220 voertuigen in het vredeswit van de VN-missie Unmee in Eritrea te spuiten. Van Pijkeren nam het management en een deel van het spuitwerk voor zijn rekening. Hij verdeelde de rest van de voertuigen over dertien andere spuiterijen. Binnen vijf weken stonden alle wagens in het wit. Defensie tevreden. Klaar voor de missie.

Deze order toont volgens Van Pijkeren aan dat de oprichting van IJsselveld belangrijk is. „Als individuele bedrijven hadden we de opdracht nooit aangekund en dus ook niet gekregen.” Inmiddels is hij in gesprek met twee nieuwe grote klanten.

De perspectieven voor de IJsselmuidense onderneming zijn goed. „Het gaat erom dat we kwaliteit leveren, op de afgesproken tijd het werk klaar hebben en dat tegen een gezonde prijs. Just-in-time. Spuiterijen die daar niet op inspelen, krijgen het moeilijk.”