Laurus opent met keus voor Ikea-formule jacht op Albert Heijn
Konmar wordt nieuw type supermarktDoor Bea Versteeg AMSTERDAM In nog geen vijf jaar tijd twee keer een andere naam op de gevel. Sommige bedrijfsleiders en franchisers van Super De Boer maken het mee. Vier jaar geleden heetten ze Super of De Boer. Een jaar later was het Super De Boer. Binnenkort mogen ze weer aan de slag. Volgend jaar siert de naam Konmar de winkel. Het doel van de facelift is opnieuw: marktleider Albert Heijn naar de kroon steken. Wat er werkelijk achter de nieuwe façade schuilgaat, hield bestuursvoorzitter O. van der Straaten van het supermarktconcern Laurus gisteren zo veel mogelijk voor zich. Veel verder dan kreten zoals een on-Nederlands serviceniveau, het grootste assortiment versproducten en waar voor je geld kwam hij niet. De nieuwe Konmar gaat volgend jaar september open. Dan zult u het allemaal zien, was keer op keer zijn antwoord. Hij wil de concurrentie niet op een idee brengen. Nieuwe ervaring Het moet een nieuw type supermarkt worden, maar het heeft veel weg van een mix van de bestaande. Van der Straaten ziet het anders. Zoals Ikea een nieuwe ervaring heeft gecreëerd in meubelwinkels, zo moet Konmar dat doen in de supermarkten. Konmar wordt de supermarkt die buigt naar de klant en die niet het omgekeerde verwacht. De nieuwe Konmar gaat bij de klant een beleving creëren. Waaruit dat bij de aanschaf van een pak vlokken bestaat, wist Van der Straaten ook niet. De keuze voor Konmar geeft op zich wel iets aan. Van de zes formules (Edah, Groenwoudt, Konmar, Lekker & Laag, Nieuwe Weme en Super De Boer) staat Konmar voor grote supermarkten met een ruim aanbod. Het prijsniveau zit tegen dat van Albert Heijn aan. Laurus gaat met de 800 nieuwe Konmars de concurrentie aan met 's lands grootgrutter, die 700 winkels heeft. Waar Laurus mikt op een marktaandeel van 22 procent in 2003, daar heeft Albert Heijn nu 28 procent. Tel je daarbij dat van C1000 op, dan komt Ahold uit op bijna 40 procent. Kortom, Laurus heeft nog een lange weg te gaan. Dagaanbiedingen De vraag is of de klanten van de goedkopere Edah en Groenwoudt op de nieuwe Konmar zitten wachten. Zij kiezen hun supermarkt vanwege de kwalitatief goede producten voor lage prijzen. Konmar is geen voordelige winkel. Van der Straaten stelde hun gisteren aantrekkelijke prijzen in het vooruitzicht. Hij wil met deze dagaanbiedingen slagen waar zijn voorgangers faalden. Ook bij Super De Boer is geprobeerd naast dure merken goedkope artikelen te voeren. Het lukte niet. Trouwens, Albert Heijn heeft ook een poging gewaagd om levensmiddelen tegen discountprijzen naast luxeproducten zoals gerookte zalm te verkopen. Hij is daarvan teruggekomen. Met de keuze voor Konmar neemt Laurus een risico. Van die formule bestaan maar 29 winkels. Super De Boer heeft er 443 en Edah 313. Die verdwijnen uit het straatbeeld. Voor Konmar is gekozen omdat de consumenten in een onderzoek deze formule een hoger cijfer gaven dan Super De Boer. Een beetje vreemd is dat onderzoek wel. De consumenten noemen als drie sterke merken Albert Heijn, Konmar en Lekker & Laag. De eerste is verklaarbaar. De andere namen doen vermoeden dat het onderzoek in bepaalde gebieden van het land is uitgevoerd. De 29 huidige Konmars staan in het westen, met een zwaartepunt in Zuid-Holland. De drie filialen van Lekker & Laag staan in de regio Tilburg. Geen Groninger heeft ooit van die formule gehoord. Besparen Noodzakelijk is de reorganisatie wel. Geen van de formules van Laurus hebben dit jaar hun doelen gehaald. Van de acht deed Konmar het het minst slecht. Door de reorganisatie denkt Laurus over vier jaar 35 miljoen euro aan overheadkosten te besparen. Daarnaast denkt zij door het sluiten van tien van de vijftien distributiecentra vanaf 2004 jaarlijks 15 miljoen euro minder aan logistieke kosten kwijt te zijn. Ook buiten Nederland ging het Laurus niet voor de wind. De activiteiten in Spanje en België laten slechte resultaten zien. In Spanje zal het bedrijfsresultaat nog maar de helft zijn van de 55 miljoen gulden van vorig jaar. Reden voor de achteruitgang is bovenmatige lekkage. Jargon voor producten die verloren gaan door diefstal of die over de datum zijn. |