Unilever schrapt merknaam SenseROTTERDAM De voedings- en zeepgigant Unilever en het veel kleinere Van Dijk Foods hebben onderling geschoven met merken en producten. Een van de gevolgen is dat het merk Sense (dieetmargarine en -halvarine) verdwijnt. Van Dijk, onder meer bekend van Gouda's Glorie, doet afstand van Sense. In ruil krijgt het bedrijf het frituurvet Diamant in handen. In volume is Diamant veel groter dan Sense. Door Sense van de hand te doen, konden we Diamant ervoor terugkrijgen. Wij hadden geen sterke positie in frituurvetten en nu hebben we er in één keer een A-merk bij, juicht W. Jager, die namens Van Dijk de grote ruiloperatie heeft geleid. Dat Van Dijk nu een margarinemerk kwijt is, lijkt niet zo'n probleem. Van Dijk staat immers op het punt te fuseren met Brinkers, fabrikant van onder meer Leeuwezegel en Wajang. Unilever is de nieuwe moeder van Sense. Maar de multinational, die eerder al heeft laten weten het aantal merknamen te willen verkleinen, brengt Sense al snel onder bij Becel. Onder de naam Sense zijn ook andere producten op de markt, zoals sladressings. Die blijven bij Van Dijk, al schrapt het bedrijf wel de naam Sense. De uitruil van Sense en het veel grotere Diamant gaat niet met gesloten beurzen. De bedrijven maken echter geen bedragen bekend. |