Financiën en Economie 11 juli 2000

Heinz komt met
groene ketchup

PITTSBURGH (Bridge) – In de Verenigde Staten zal zich in oktober een ketchuprevolutie voltrekken. Het voedingsmiddelenconcern Heinz –dat al 125 jaar de in de VS meest gebruikte saus produceert– gaat dan donkergroene ketchup verkopen.

Het nieuwe product, gemaakt van groene tomaten, is vooral bedoeld voor kinderen. Uit onderzoek is gebleken dat zij de nieuwe kleur erg waarderen en dat ze er waarschijnlijk erg veel van gaan gebruiken. Die extra omzet wil Heinz niet missen.

Heinz ziet zichzelf als een innoverend bedrijf en het zocht daarom al enige tijd naar een mogelijkheid „iets met de ketchup te doen.” Eerst werd een blauwe ketchup uitgebreid getest, maar uiteindelijk viel de keuze op donkergroen. Deze kleur zou meer „keukenlogica” hebben, zei een woordvoerder. Veel kinderen van zes tot twaalf jaar hadden tijdens een onderzoek gezegd dat zij groen een goede kleur vonden voor een nieuw soort ketchup.

De woordvoerder gaf toe dat de spinaziekleurige ”EZ Squirt” waarschijnlijk niet veel volwassenen zal bekoren. Maar moeders hebben al wel enthousiast gereageerd op het feit dat het nieuwe product is 'versterkt' met vitamine C.

Kinderen zijn de belangrijkse consumenten van ketchup. Zij nemen in de VS meer dan de helft van de verkochte hoeveelheid voor hun rekening. Heinz vond het wat omzet betreft toch een goed idee met iets nieuws te komen.

Knijpfles
De groene ketchup krijgt volgens de Heinz-woordvoerder een nieuw soort knijpfles als verpakking. Uit de spuitmond komt een heel dun straaltje, „dat de kinderen goed kunnen richten, waardoor ze hun eten op een opwindende manier een persoonlijke tint kunnen geven.”

De vormgeving en het materiaal van de fles zijn afgestemd op kleinere handen: zij heeft rondingen die bediening met twee handen gemakkelijker maken en het materiaal is flexibeler dan dat van de gewone knijpflessen.