Financië en Economie | 27 mei 2000 |
Kommer Damen (55) lijft de Koninklijke Schelde Groep inScheepsbouwer slaat z'n slagDoor G. ten Voorde
Vanaf de grond bouwde hij zijn bedrijf op. Met hard werken en slim zakendoen slaagde hij erin een bedrijf van formaat neer te zetten. De eerste schepen tekende hij zelf. Inmiddels geeft de zeezeiler en vader van vier kinderen leiding aan zo'n 5500 man in binnen- en buitenland. De omzet schommelt ergens in de buurt van de 1,2 miljard gulden. De winst vorig jaar bedroeg 40 miljoen gulden. Streng calvinistisch Damen is opgegroeid in een kerkelijk meelevend gezin. Dicht bij Gods Woord. Ik kom uit de streng calvinistische Alblasserwaard. Gereformeerde Bond. Ik heb daar zelf mee gebroken. Ik ben niet praktizerend meer, ook al kom je er nooit helemaal los van. Je moet bescheiden blijven. Als twintiger heeft hij z'n overtuiging ingeruild voor ballet, zoals hij het eens uitdrukte. De scheepsbouwer is verzot op ballet. Jarenlang zat hij in het bestuur van het Nederlands Danstheater. Grote uitspattingen permitteert hij zich niet. Ik woon niet eens zo groot. Mijn zeilboot van 15 meter heb ik al heel lang, hoewel ik wel een nieuwe ga kopen. Maar wel weer zonder bemanning. Dat vind ik lekker. Privacy. Zeezeilen alleen met je eigen familie of vrienden aan boord. De Gorkumse scheepsbouwer werkt het liefst in stilte. Met z'n onafscheidelijke pijp binnen handbereik. Hij hoeft niet zo nodig op de voorgrond te treden. Twee interviews per jaar geeft hij. Maximaal. Dit jaar heeft hij z'n limiet al overschreden, verzuchtte een secretaresse eerder dit jaar. Damen heeft het niet zo begrepen op de publiciteit. Biljart Damen verkocht in de jaren zeventig veel in derdewereldlanden en in het Midden-Oosten. Het verblijf was niet altijd even erg comfortabel. Slapend op het biljart of in de kleedkamer van het zwembad of vechtend om een plaats in het vliegtuig door dubbel uitgegeven instapkaarten. In Nigeria sliep hij eens met de koffers geketend aan z'n been. Z'n doorzettingsvermogen en zijn handelsgeest leverde hem in 1982 het Gouden voortouw op, een onderscheiding voor ondernemers die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de economie. Nog altijd is hij vier maanden per jaar weg om grote klanten te bezoeken. De kleinere laat hij over aan het fors uitgevallen verkoopapparaat. Introvert De Gorkummers maken gretig gebruik van lagelonenlanden als China. Niet aan de kust in Shanghai bijvoorbeeld. Nee, 1000 kilometer landinwaarts, langs de rivier de Jangtse. Damens koopmansgeest voorzag een stijging van lonen en productiekosten in de kuststreek. Op de werf diep in de binnenland van China nemen de werknemers vandaag de dag nog steeds genoegen met 2 dollar per man per dag. Molensteen Damen wilde De Schelde al overnemen direct na de roemloze ondergang in 1983 van het Rijn-Schelde-Verolmeconcern (De Schelde in Vlissingen, Wilton-Fijenoord in Schiedam en de Rotterdamsche Droogdokmaatschappij). Hooghartig wees de overheid het bod van de hand. Voor Damen geldt: Wie het laatst lacht, lacht het best. Drie keer is scheepsrecht. De overheid is nu dolblij dat ze verlost is van de molensteen die de noodlijdende staatsmarinewerf inmiddels is geworden. Voor Damen betekent de marinetak een welkome aanvulling op de bestaande, civiele activiteiten. De scheepsbouwer neemt met half werk geen genoegen. De schepen moeten tot in detail perfect zijn. |
![]() |