Nieuwe keten heeft 154 hotels
Spanjaarden willen Krasnapolsky kopenAMSTERDAM De Spaanse hotelketen NH Hoteles wil het Nederlandse hotelconcern Krasnapolsky Hotels & Restaurants overnemen. NH Hoteles doet een bod op alle aandelen Krasnapolsky. De Spanjaarden trekken 1,09 miljard in aandelen uit voor de overname. Beide ketens spreken van een fusie, hoewel in de nieuwe combinatie NH Hoteles 69 procent en Krasnapolsky 31 procent van de aandelen in bezit krijgt. NH Hoteles en Krasnapolsky zijn samen goed voor 154 hotels met meer dan 20.000 kamers in vijftien landen. De combinatie had in 1999 een gezamenlijke omzet van ruim 1,1 miljard en een nettowinst voor buitengewone baten en lasten van 167 miljoen. De twee hotelketens voeren merken als NH, NH Express, Barbizon, Golden Tulip en Tulip en zijn marktleider in Spanje en de Benelux. Het hoofdkantoor van de combinatie komt in Madrid. NH krijgt een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. NH Hoteles biedt voor elk aandeel Krasnapolsky 6,5 eigen nieuwe aandelen. De Spaanse keten legt voor elk aandeel 87,36 euro neer, 20,5 procent meer dan de slotkoers van Krasnapolsky donderdag. NH Hoteles keek al enige tijd rond naar een overnamekandidaat. Behalve Krasnapolsky hadden de Spanjaarden ook het Italiaanse Jolly Hotels op het oog, waarin NH al een minderheidsbelang heeft. Bestuursvoorzitter G. Burgio van NH prijst het resultaat van de overname als een combinatie van twee sterke, goed geleide en dynamische ondermeningen tot een echte Europese hotelgroep. Krasnapolsky-directievoorzitter W. J. van den Dijssel stelt dat passie voor kwaliteit, kritische massa en Europese dekking drie belangrijke thema's voor de hotelindustrie zijn. De gecombineerde groep is goed gepositioneerd om tot de leiders van de Europese hotelconsolidatie te behoren. Van den Dijssel neemt zitting in de raad van bestuur van NH. Middensegment Krasnapolsky zelf was ook al enkele jaren bezig met een omvangrijk expansieprogramma. Zo nam het Golden Tulip over en bouwde het in Maastricht, Schiphol, Groningen, Israël, Malta en Tunesië nieuwe vestigingen. Krasnapolsky voerde vorig jaar de nettowinst met ruim 50 procent op tot ruim 57 miljoen. De omzet steeg met meer dan 200 miljoen tot 513 miljoen. De nieuwe hotelketen gaat zich meer richten op het middensegment. De grootste groei is uit de topklasse hotels en de markt voor budgethotels laat het nieuwe hotelconcern links liggen. Daar hebben wij geen verstand van, aldus Van den Dijssel gisteren bij de officiële aankondiging van de overname. |