Financiën en Economie 26 april 2000

Renault wordt belangrijkste aandeelhouder

Volvo bij grote trucks
bijna marktleider

Van onze redactie economie
PARIJS – Door de overname van de truckdivisie van Renault wordt Volvo de op een na grootste vrachtwagenproducent ter wereld in het zware segment van 16 ton en meer. De grootste is het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler, met als belangrijkste merk Mercedes. Tot de nieuwe vrachtwagencombinatie behoort ook het Amerikaanse Mack Trucks, dat al enkele jaren eigendom is van Renault.

Gisteren werd bekend dat Volvo eigenaar wordt van Renault Vehicules Industrielles (RVI), de vrachtwagendivisie van de Franse autoproducent Renault. De Franse autobouwer krijgt daarvoor een belang van 15 procent in het Zweedse concern en koopt daar nog eens 5 procent bij. Renault wordt zo de grootste aandeelhouder van Volvo.

Nissan
Het Franse concern heeft beloofd ten minste drie jaar het pakket van 20 procent in zijn bezit te houden. Het denkt dat de transactie al in het eerste jaar voordelig voor RVI zal uitpakken en gaat ervan uit een kapitaalwinst over te houden van rond de 1 miljard euro (2,2 miljard gulden).

De bekendmaking werd gedaan op dezelfde dag dat Renault het Zuid-Koreaanse autobedrijf Samsung Motors overnam. Voor een bedrag van 562 miljoen dollar zet voor het eerst een buitenlandse autofabrikant voet op Zuid-Koreaanse bodem. Samsung begon in 1998 met hulp van het Japanse Nissan aan de fabricage van auto's. Renault heeft sinds vorig jaar een belang van 37 procent in Nissan.

Volvo was naarstig op zoek naar een partner voor zijn vrachtwagens sinds het zijn divisie personenwagens aan Ford heeft overgedaan. Een krachtenbundeling met het Zweedse Scania stuitte op verzet van de Europese Commissie. Die vond dat deze combinatie de Noord-Europese markt te veel zou domineren.

Renault en Volvo kennen elkaar al door en door. Begin jaren negentig hebben ze geprobeerd volledig te fuseren. Ze hadden al de nodige financiële kruisverbanden gelegd, maar besloten in 1993 toch weer uit elkaar te gaan. Hun plannen strandden op verzet van een grote Zweedse aandeelhouder, die bang was voor Franse overheersing. In 1997 werden de banden tussen de twee concerns geheel doorgesneden.

Gemeten aan de aandelenkoersen lijft Volvo met RVI een bedrijf van 14 miljard Zweedse kroon (3,75 miljard gulden) in. Beide ondernemingen denken na twee jaar jaarlijkse besparingen van ruim 3 miljard kroon (804 miljoen gulden) te kunnen bereiken, niet alleen via gezamenlijke inkoop, maar ook door gemeenschappelijke ontwikkeling van motoren. Na de overname wil Volvo jaarlijks 165.000 vrachtwagens zwaarder dan 5 ton bouwen.

Marktaandeel
Volvo-topman Leif Johansson verklaarde dat de merken Volvo, Renault en Mack elkaar goede aanvullen, zowel qua product als qua geografische spreiding. Het marktaandeel in de Verenigde Staten zal door de overneming verdubbelen tot 24 procent. In Europa wordt het marktaandeel 24 procent, terwijl de positie in Zuid-Europa en Noord-Afrika wordt versterkt. De drie merknamen blijven afzonderlijk bestaan.

Analisten zijn positief over de Frans-Zweedse transactie. Volgens John Lawson van het analistenkantoor Salomon Smith Barney is het voor Renault beter om 20 procent in truckbouwer Volvo te hebben dan 100 procent van RVI. „Het draait voor Renault om Nissan, de truckactiviteiten leiden alleen maar af.”