Financiën en Economie 22 februari 2000

Jaarlijkse investering van miljard mark

Deutsche Bank zet
hoog in op internet

FRANKFURT – Met miljarden marken en een groot aantal partners denkt Deutsche Bank, de grootste bank ter wereld, voorop te kunnen lopen met activiteiten via internet. De instelling is ervan overtuigd dat internet de financiële sector grondig verandert en wil bij deze ontwikkeling niet achterblijven.

„We kunnen niet anders, zelfs al zouden we dat willen”, verklaarde Rolf Breuer, topman van Deutsche Bank, gisteren in een toelichting op de plannen. Het is de bedoeling dat er jaarlijks bijna een miljard mark in internetactiviteiten wordt gestoken.

Voor haar elektronische dienstverlening heeft de bank een reeks partners aangetrokken. Met internetaanbieder America Online Europe wordt de bestaande dienstverlening uitgebreid en komen er nieuwe diensten tot stand. Met het softwarebedrijf SAP wil Deutsche Bank de verkoop van zijn producten opvoeren en de afwikkeling van transacties vereenvoudigen.

Verder is de bank vormen van nauwe samenwerking overeengekomen met Lycos, internetportaal en zoekmachine, met mediaconcern RTL, met de Spaanse bank La Caixa en met de uitgeverij Frankfurter Allgemeine Zeitung. Deutsche Bank werkt al samen met Yahoo, Mannesmann en Nokia.

Met het laatstgenoemde concern begint de bank deze week haar diensten aan te bieden via mobiele telefoons, hetgeen mogelijk is door nieuwe technologie zoals WAP (wireless application protocol). Verder komen er twee beleggingsfondsen van elk 150 miljoen mark, die gaan deelnemen in opkomende internetbedrijven.

Een grote concurrent van Deutsche Bank, Commerzbank, dook vorige week al dieper in internet door een alliantie te sluiten met T-Online, de internetprovider van Deutsche Telekom. Zij willen gezamenlijk financiële diensten verlenen via het wereldwijde web. Commerzbank heeft al een beursmakelaar op internet (Comdirect). T-Online heeft als onderdeel van de overeenkomst met de bank een belang van 25 procent in Comdirect genomen.

Wel ambities
In Nederland zijn de financiële dienstverleners minder ver gevorderd. ABN Amro en Fortis hebben wel ambities om in de toekomst een grote rol te gaan spelen op het gebied van online-bankieren, maar moeten die nog nader invullen. De ING Groep is eigenaar van de gratis internetaanbieder Freeler.