Financiën en Economie 4 februari 2000

Wijn niet langer
elitaire drank

DEN HAAG – Wijn is niet langer een elitaire drank. Alle lagen van de Nederlandse bevolking ontkurken regelmatig een flesje Bordeaux of Dröe Steen.

De consumptie is in 1999 licht gestegen naar een gemiddelde van 18,6 liter per persoon. In 1998 was dat nog 18,4 liter. De totale omzet bedraagt 3,1 miljard gulden.

Dat blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox heeft uitgevoerd in opdracht van het Productschap Wijn. De aankoop en consumptie van wijn wordt sinds 1984 onderzocht.

Mensen met een relatief hoog inkomen blijken vorig jaar ongeveer evenveel wijn te hebben gedronken als mensen met een benedenmodaal inkomen. In 1999 kocht een doorsnee Nederlander 3,9 flessen wijn in supermarkt of slijterij.

Rode wijn is nog steeds de meest populaire kleur wijn. Het lijkt erop dat rosé in 1999 een comeback is begonnen. Het productschap noemt het marktaandeel, 2 procent, nog steeds laag in verhouding tot witte en rode wijn.

Nederlanders drinken hun glaasje wijn het liefst thuis, tijdens diner of later in de avond.