| Digitaal |
Ook een mountainbike past in het boodschappenmandjeWereldwijd winkelen op het webDoor Helma Struijk E-commerce, het zakendoen op de elektronische snelweg, is het nieuwe modewoord van de Internet-industrie. Vooral in de Verenigde Staten is het gebruik van Internet bij de handel al geruime tijd een belangrijk hulpmiddel. Het commerciële gebruik van Internet kwam in Nederland zo'n vier jaar geleden op gang. Volgens de laatste schattingen telt ons land inmiddels meer dan 30.000 zakelijke websites. Een deel daarvan is bedoeld voor directe verkoop. Uit een vorige week gepubliceerd onderzoek van het Amsterdamse onderzoeksbureau Pro Active blijkt dat Nederlanders inmiddels verrassend veel kopen via Internet. Bij elkaar stoppen zij dit jaar 7 miljoen aankopen in hun virtuele winkelwagentjes, met een totaalwaarde van 1,1 miljard gulden. Eerdere schattingen kwamen niet verder dan een voorzichtige 350 miljoen. Het populairst is volgens het onderzoek het on line kopen van software, maar ook computers, boeken en cd's vinden gretig aftrek. Geld verdienen E-commerce, ofwel electronic commerce, blijft niet beperkt tot het openen van een website waar consumenten een bestelling kunnen plaatsen. Ook transacties tussen bedrijven onderling business-to-business zijn een vorm van elektronische handel. E-commerce is de inzet van Internet-technologie om geld te verdienen, zegt Gerard van Vliet in zijn Handboek E-commerce, dat de ondertitel Geld verdienen met Internet meekreeg. Nederland moet in die sterk groeiende markt een belangrijke rol gaan spelen als Information Gateway to Europe, vindt het ministerie van economische zaken (EZ). De uitgangspositie is gunstig. Het aantal pc's en Internet-aansluitingen is relatief hoog, de Nederlander is vertrouwd met elektronisch geld, gerenommeerde bedrijven als KPN, Philips, Baan en Ericsson kunnen de nodige investeringen opbrengen en op het gebied van infrastructuur is het ook prima in orde, zo stelt EZ. Toch rollen de cyberguldens nog niet zo hard. Fors bedrag Shop.nl was een van de eerste Nederlandse warenhuizen op het web. Het is een initiatief van Clockwork, opgericht door drie jonge ondernemers die als student in Groningen enkele jaren geleden bekend stonden als Ritzen-koeriers. Van de 1000 tot 1500 bezoekers die volgens Paul Mol dagelijks in Shop.nl rondneuzen, plaatsen er tientallen een bestelling, van gemiddeld 75 gulden. Typisch Nederlands: wel kijken, niet kopen. De site, die ruim 100.000 cd's, cd-roms, boeken, cadeau-artikelen en huishoudelijke apparatuur herbergt, mag met recht de aanduiding virtuele winkel dragen. Er is geen enkel artikel op voorraad. Mol: Aan het eind van de dag geven wij de bestellingen door aan groothandels. Die leveren ze af bij ons distributiecentrum en binnen zes werkdagen is alles bij de klant. Shop.nl biedt opvallend veel merkartikelen. Bewust, zegt Paul Mol. Onze doelgroep verdient bovenmodaal. Een onderzoek dat bureau Inter/View een halfjaar geleden publiceerde, bevestigt dit. Driekwart van de internetters is man, gemiddeld zijn ze 34 jaar oud, hebben een hbo-opleiding en een bovenmodaal inkomen, en zijn ze in het bezit van een ruim bemeten pc, waarmee ze privé 34 uur per maand surfen. Fietsenwinkel Op boekengebied valt er niet veel af te dingen. Nederlandse verkopers weten zich gebonden aan vaste prijzen. Andere landen hanteren zulke regels niet. Vandaar dat veel prijsbewuste internetters hun weg weten te vinden naar de buitenlandse sites. Zoals het Belgische Azur. be, een boek- en muziekhandel met een groot assortiment. Uit het onderzoek van Pro Active bleek dat onder de Nederlandse Internet-shoppers de Amerikaanse boekhandel Amazon. com en audioshop Cdnow.com de populairste sites waren. Amazon.com is overigens hét voorbeeld hoe succesvol Internet-handel kan zijn. Omzet en aandelenkoers stegen de laatste maanden enorm snel, hoewel het bedrijf nog steeds verlies draait. Amazon.com gebruikt zijn geld om uit te breiden, omzet te halen en naamsbekendheid te krijgen. De Internetboekwinkel levert 3 miljoen titels, en dat met flinke kortingen. Bij het internationaal shoppen rijst onmiddellijk de vraag in welk land btw moet worden afgedragen en hoe de regelingen rondom de invoerrechten luiden. Hoe deze juridische onduidelijkheden moeten worden aangepakt, is nog onduidelijk. Andere problemen zijn de bescherming van de privacy van klanten en veilig betalen. Want dat blijkt voor veel potentiële Internet-winkeliers en klanten een flinke drempel. Mede n.a.v. Handboek E-commerce. Geld verdienen met Internet, door Gerard van Vliet; uitg. Media Business Press, Rotterdam, 1998; ISBN 90 74864 24 4; 276 blz.; 42,95 |