Buitenland | 31 mei 1999 |
Gevolg foute verkeersregelingSALZBURG Als het verkeer in de Taunerntunnel bij de wegwerkzaamheden anders geregeld was, was de brand in de tunnelbuis nooit ontstaan. De Duitse ingenieur en tunnelexpert Dieter Tetzner stelt dat het helemaal fout was dat het verkeer in de tunnel werd stilgezet bij werkzaamheden. Als het verkeer afwisselend aan beide kanten van de tunnel voor de portalen was stilgezet, was de botsing met de vrachtwagen met chemicaliën niet in de tunnel, maar ervoor gebeurd. Dan waren de gevolgen niet zo rampzalig geweest. Tetzner zegt dat voor alles voorkomen had moeten worden dat in de tunnel een file ontstond. Maar dat gebeurde juist wel doordat de stoplichten in de tunnel stonden. De Duitse deskundige denkt dat de wegwerkers de hinder voor het verkeer hebben willen beperken door maar een klein stukje weg buiten gebruik te stellen. Als het verkeer afwisselend was tegengehouden aan beide ingangen van de 6,4 kilometer lange buis, hadden de automobilisten veel langer moeten wachten. Tetzner heeft verder veel kritiek op het luchtsysteem van de tunnel en op het feit dat er geen enkele beperking is op het transport van gevaarlijke goederen door de tunnel. |
![]() |