Weer rook in cockpit: noodlanding
Onderzeeër zoekt naar zwarte dozenVan onze correspondent NEW YORK De Canadese marine heeft een onderzeeër ingezet om te helpen zoeken naar de zwarte dozen van het Zwitserse toestel dat woensdagavond voor de kust van de Canadese provincie Nova Scotia verongelukte. Intussen zei woordvoerder Jacques Fauteux van de Canadese kustwacht dat er geen enkele hoop meer bestaat overlevenden te vinden. De reddingsoperatie is nu een bergingsoperatie geworden, aldus Fauteux. De onderzeeër speurt naar de geluidssignalen van de twee 'zwarte' dozen, die in feite hel oranje zijn, om ze makkelijker te kunnen terugvinden. Met deze twee dozen kunnen deskundigen de vluchtgegevens van het toestel nagaan en hebben zij de beschikking over de gesprekken aan boord van het toestel. In tegenstelling tot berichten van kustbewoners heeft er waarschijnlijk geen explosie plaatsgehad. Geen van de 229 slachtoffers, van wie er inmiddels zeventig geborgen zijn, vertoont namelijk brand- of schroeiplekken. De Amerikaanse deskundige Vernon Grose zegt dat de bemanning mogelijk te veel brandstof heeft geloosd als voorbereiding op de noodlanding op het vliegveld van Halifax. De eerste piloot Urs Zimmermann had gemeld dat er rook in de cockpit ontdekt was. Het kan zijn dat die rook het zicht op hun instrumenten heeft belemmerd en dat zij daardoor te veel brandstof zijn kwijtgeraakt, aldus Grose. De bergingswerkzaamheden worden intussen gehinderd door opstekende wind en sterke regen. Swissair en partner Delta Airlines hebben talrijke familieleden naar Halifax gevlogen die daar zullen helpen bij het identificeren van de slachtoffers. Bedrading Twee jaar geleden heeft de Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst (FAA Federal Aviation Administration) Amerikaanse maatschappijen opdracht gegeven veranderingen aan te brengen in de bedrading van het type toestel dat nu bij Halifax is neergestort. Er moest een betere isolatie worden aangebracht tussen de (technische) kabels van het besturingssysteem en de elektrische cockpitbedrading van de McDonnell Douglas MD-11. De opdracht kwam er na meldingen dat kabels van het besturingssysteem in een aantal gevallen de isolatie van de elektrische bedrading hadden opengeschuurd, waardoor die was gaan schroeien. De FAA-opdracht was niet verplicht voor buitenlandse maatschappijen. Het is niet bekend of Swissair deze wijziging heeft doorgevoerd. Noodlanding Een Boeing 757 van de Canadese chartermaatschappij Royal Airlines heeft een noodlanding gemaakt op het militaire vliegveld van Goose Bay op Newfoundland, ongeveer 1000 kilometer ten noorden van Halifax. Ook dit toestel meldde rook in de cockpit. Met het Swissair-drama in ons aller gedachten is iedereen erg, erg gelukkig dat dit avontuur zo goed is afgelopen, zei eerste vlieger David Muralt. Royal Airlines heeft een technisch team naar de basis gestuurd om de oorzaak van de rook te achterhalen. De 225 passagiers en bemanningsleden worden intussen door de militairen van de basis voorzien van eten, drinken en logies. Bij de Amerikaanse luchtmachtbasis Nellis vlogen gisteren twee helikopters op elkaar tijdens een oefenvlucht. De twaalf inzittenden van beide toestellen kwamen om het leven. De luchtmacht is een onderzoek begonnen. |