Spoorwegbureau rondt eerste onderzoek af
Metaalmoeheid was oorzaak treinrampBONN Een gebroken wiel en een hierdoor omgezette wissel zijn de oorzaak van het ernstige treinongeluk in Eschede, Nedersaksen, twee weken geleden. Tot deze conclusie is het Federale Spoorwegbureau in Bonn gekomen op basis van het eerste officiële onderzoek tot dusver. De ramp, waarbij honderd mensen om het leven kwamen, is veroorzaakt door metaalmoeheid in een wiel van de hogesnelheidstrein. Dat deze vorm van metaalmoeheid bestaat, was niet bekend, verklaarde het bestuurslid Heinisch van de Deutsche Bundesbahn (DB), die met de techniek is belast, voor een parlementaire commissie. Voorzitter Ludewig van de raad van bestuur van DB verklaarde dat de spoorwegen intussen extra veiligheidsmaatregelen hebben genomen. De ICE-wielen mogen voortaan slechts tot de helft slijten van wat tot dusver aanvaardbaar werd geacht. Over het verloop van de rit verklaarde een lid van het Spoorwegbureau dat zes kilometer voor de plaats van het ongeluk de buitenste ring van een wiel liep. Het kwam vast te zitten in de wielkast. Dit zou het enorme geratel verklaren waar overlevenden na het ongeluk van spraken. Ondanks deze schade snelde de trein nog 5,5 kilometer voort tot een wissel bij het station van Eschede. Delen van het gebroken wiel bleven haken achter de wissel, waarna het wiel op de andere rail ontspoorde. Bij een volgende wissel werd de trein plots naar rechts getrokken. Andere wagons gleden mee uit het spoor, maar toen een van de treinstellen de brug raakte, stortte deze in en werd een aantal wagons door de brokstukken bedolven. Aanslag Albert Schmidt, spoorwegspecialist van de Grünen, zei na de zitting dat de spoorwegen en het Federale Spoorwegbureau zich bewust zijn dat de veiligheidsmaatregelen onvoldoende zijn geweest. Meer dan vijf jaar was er geen inspectie met ultrageluid geweest van de wielen om breuken te vinden, zei hij. De inspecties waren jarenlang beperkt tot kijken met het blote oog bij het licht van een zaklantaarn. De eerste bevindingen van het Federale Spoorwegbureau lijken de mogelijkheid van een aanslag als oorzaak van de treinramp definitief uit te sluiten. Dat heeft de leider van het onderzoek, Hans-Heinrich Grauf, gisteren gezegd voor de verkeerscommissie van de Bondsdag. De Duitse Tweede Kamer herdacht de slachtoffers van het ongeluk en betuigde haar medeleven aan de nabestaanden. Tijdens de hoorzitting verklaarde minister van verkeer Matthias Wissmann ervan uit te gaan dat het nog enkele maanden zal duren voordat de oorzaak van de ramp definitief is vastgesteld. |