Buitenland

Onderzoeksrapport expertcommissie

Ramp met Estonia
door constructiefout

STOCKHOLM – De ramp met de veerboot Estonia die in 1994 852 levens eiste, is te wijten aan een constructiefout in de boeg. Dat staat in het onderzoeksrapport van experts uit Zweden, Finland en Estland dat gisteren in de hoofdsteden van de drie landen openbaar is gemaakt.

„De voornaamste oorzaak is het zwakke sluitsysteem van de boegdeuren”, aldus de onderzoekers. „Dat had minstens vijf keer zo sterk moeten zijn”. De commissie is bovendien van mening dat het dodental veel lager zou zijn uitgevallen als de bemanning alerter had opgetreden.

De Estonia was op 27 september 1994 in zwaar weer op weg van Tallinn naar Stockholm, toen het voor de Finse kust kapseisde. Het was de grootste scheepsramp in Europa na de Tweede Wereldoorlog. Onderzoek gaf aan dat de zware golven de boegdeur hebben weggerukt, waardoor het water doordrong op het dek waar de auto's stonden.

Volgens het verslag is het schip niet vergaan omdat het te hard voer. Evenmin zijn er persoonlijke fouten gemaakt door de bemanning. Het rapport bevestigt eerdere voorlopige conclusies over de oorzaak van de ramp.

Het rapport kwam tot stand na felle interne discussies binnen en buiten de commissie. Met name de Zweedse en de Estlandse leden botsten over de wijze waarop het onderzoek gevoerd moest worden, aldus het dagblad Svenska Dagbladet in Stockholm.

Nabestaanden van de slachtoffers klagen dat de onderzoekers de zaak in de doofpot willen stoppen. „Het rapport is opgesteld door degenen die verantwoordelijk zijn voor de ramp”, aldus een zegsman van de Internationale Steungroep (ISG), een organisatie die opgezet is door enkelen van de 137 overlevenden. De ISG wees het verslag al bij voorbaat van de hand.

Het vertrouwen in de commissie is de afgelopen jaren flink afgenomen, onder meer vanwege het constante uitstel van het eindrapport. Andi Meister trad vorig jaar af als voorzitter. Hij heeft gezegd dat Zweden belangrijke informatie over de ramp achterhoudt.

Slecht onderhoud
De Duitse werf Meyer heeft woedend gereageerd op het rapport. Zij wees gisteren de conclusie, dat een constructiefout in de boeg de oorzaak van de ramp in 1994 zou zijn, resoluut van de hand. Uit onvrede over het trage verloop van het onderzoek stelde Meyer een eigen commissie samen die regelmatig met haar internationale tegenhanger overhoop lag.

„De conclusies zijn fout en het rapport is minder waard dan het papier waarop het geschreven is”, aldus de advocaat van de scheepsbouwer. De werf, die de Estonia in 1979 heeft gebouwd, verwierp de kritiek op de constructie al eerder. De bouwer wijt de ramp aan slecht onderhoud.