Bergingswerkers psychisch zwaar beproefdMoeizame identificatie slachtoffers in KaprunVan onze buitenlandredactie KAPRUN Bergingswerkers hebben gisteren een deel van de ten minste 159 lichamen geborgen uit de kabeltrein die zaterdag in een tunnel door de gletsjer Kitzsteinhorn bij het Oostenrijkse skioord Kaprun door brand is verwoest. De slachtoffers zijn vrijwel allemaal dusdanig verminkt dat identificatie alleen in een laboratorium kan worden verricht. Justitie in Salzburg heeft inmiddels een verkennend onderzoek geopend naar de ramp. De bergingswerkers worden psychisch zwaar op de proef gesteld, zei premier Franz Schausberger van de deelstaat Salzburg, die van een uitzonderlijk zware bergingsoperatie sprak. Zo'n 110 reddingswerkers gaan in ploegendienst de tunnel in. Ze werken in diensten van anderhalf uur, waarna ze door verse krachten worden afgelost. Voor de bergers, die de veelal gesmolten en vervolgens samen met het metaal en het kunststof van de trein gestolde stoffelijke resten stuk voor stuk moeten lossnijden, staan psychologen paraat.
Inmiddels zijn 66 lichamen naar boven gebracht en per legerhelikopter naar Salzburg overgevlogen voor DNA-onderzoek. Vrijwel alle lichamen zijn door de verzengende hitte zo verkoold dat ze niet met het oog kunnen worden geïdentificeerd. Familieleden hebben de onderzoekers persoonlijke eigendommen van de slachtoffers gegeven, zoals haar- en tandenborstels en scheerapparaten. DNA-sporen daarop zullen worden vergeleken met het DNA-profiel van de stoffelijke resten. Het OM in Salzburg, dat een eerste onderzoek naar de ramp heeft ingesteld, zei dat het vermoedelijk nog weken zal duren voor duidelijk is of er strafbare feiten aan het ongeluk ten grondslag hebben gelegen. Mogelijk zou de uitslaande brand in de kabeltrein te wijten zijn aan nalatigheid, waarop een maximum van vijf jaar gevangenisstraf staat, aldus aanklager Helfried Scharmüller. Brandje Een overlevende, de 39-jarige Gerhard Hanetseder, vertelde gisteren dat er al vlak na vertrek een klein, smeulend brandje werd geconstateerd door inzittenden van het achterste treinstel. Het lukte de passagiers niet om alarm te slaan. Drie minuten na het vertrek, toen de trein de tunnel al was ingereden, greep de brand om zich heen en kwam de trein tot stilstand. Er ontstond paniek, die groter werd toen bleek dat de deuren niet van binnenuit geopend konden worden. De politie gaat nog steeds uit van een dodental van tegen de 175. Van 159 slachtoffers denken de autoriteiten zeker te zijn: 92 Oostenrijkers, 37 Duitsers, tien Japanners, acht Amerikanen, vier Slovenen, twee Nederlanders, een Brit en een Tsjech, waarbij van vier anderen wel de naam, maar nog niet de nationaliteit is vastgesteld. Overigens kon de ANWB gisteren het bericht dat ook twee Nederlanders omgekomen zijn, niet bevestigen zolang de stoffelijke overschotten niet definitief zijn geïdentificeerd als de vermiste Barry Stadman uit Amstelveen en Claudia Maijer uit Amsterdam. Het is ondoenlijk om met honderd procent zekerheid te zeggen dat zij tot de slachtoffers behoren, legde een woordvoerder uit. De familie van deze mensen gaat er wel van uit dat zij zijn overleden. Alle tekenen wijzen in die richting. Rouwdienst Vrijdag wordt in de dom in Salzburg een rouwdienst gehouden. Behalve Oostenrijkse hoogwaardigheidsbekleders zal daarbij ook de Duitse bondskanselier, Gerhard Schröder, aanwezig zijn, evenals de Beierse minister-president, Edmund Stoiber. Ook in Beieren wordt een oecumenische herdenkingsdienst voor de slachtoffers gehouden. Ten minste 29 slachtoffers zijn afkomstig uit de Zuid-Duitse deelstaat. Schröder heeft zijn Oostenrijkse ambtgenoot, Wolfgang Schüssel, inmiddels namens het Duitse volk zijn medeleven betuigd. Het ministerie van Transport in Oostenrijk heeft gisteren de vijf treinen die vergelijkbaar zijn met de tunneltrein naar de gletsjer Kitzsteinhorn stilgelegd. De autoriteiten willen dat de voertuigen worden gecontroleerd. De Franse minister van Transport, Jean-Claude Gayssot, pleitte in de pers voor een diepgaand onderzoek naar de veiligheid van de ondergrondse kabeltreinen in Frankrijk. De huidige richtlijnen schrijven voor dat de Franse kabeltreinen elk jaar kort en om de vijftien jaar grondig worden onderzocht. Onder meer in de skioorden Val-d'Isère, Les Deux-Alpes en Tignes rijden kabeltreinen die vergelijkbaar zijn met die in Kaprun. |