Expert benadrukt belang ventilatie
TNO: Meer doen aan training machinistenVan onze buitenlandredactie APELDOORN Treinmachinisten in Nederland moeten meer worden voorbereid op calamiteiten in spoortunnels. Dat stelt M. Molag, tunnelveiligheidsexpert bij TNO in Apeldoorn. Ook de verkeersleiding zou grondiger moeten trainen op ondergrondse treinrampen. Als er in een tunnel brand uitbreekt, geeft de TNO'er ten voorbeeld, moet de trein te allen tijde doorrijden. Van dergelijke zaken moeten de machinisten goed doordrongen zijn. Hulpverleningsteams kunnen in een tunnel immers niet snel ter plekke zijn. En als je niet grondig traint, zul je zien dat iedereen net alles verkeerd doet. Om rampen als in Oostenrijk te voorkomen, is van belang dat het treinmateriaal brandwerend is. Als sommige kabels doorbranden, vallen sensoren uit, waardoor de trein stil gaat staan. Dat moet je zien te voorkomen. Die kabels moeten dus goed worden beschermd, betoogt Molag. In de treintunnel kunnen vluchtdeuren (nissen) levensreddend zijn. Ook ventilatoren in de tunnel kunnen soelaas bieden. De ventilatoren blazen de rook uiteen. Dat is heel belangrijk, zegt Molag. Je moet de vluchtdeuren immers ook kunnen vinden. Molag denkt dat de veiligheid in toekomstige lange Nederlandse tunnels (Betuwelijn, hsl) grondig geanalyseerd is. De TNO-expert, die betrokken is bij het veiligheidsplan voor de nieuwe treintunnels, noemt het voorbarig dat de Nederlandse brandweerorganisatie Nibra erop heeft aangedrongen het calamiteitenbeleid nog eens onder de loep te nemen. Er is goed over nagedacht. Het tunnelsysteem onder het Groene Hart biedt naast de bestaande tunnel ook een vluchtbuis, waar reizigers naartoe kunnen vluchten. Blusmiddelen Autoriteiten in Oostenrijk zijn niet goed voorbereid op een ramp, stelt Molag. Ik heb begrepen dat zich in de trein geen blusmiddelen bevonden. Overlevenden meldden dat het lang heeft geduurd voordat de deuren opengingen. De reizigers die het hebben gered, hebben waarschijnlijk allemaal een raam kapot geslagen en zijn naar buiten gekropen. In de Oostenrijkse tunnel, die zeer steil is, is sprake geweest van een schoorsteeneffect. Omdat de brand in het achterste deel van de omhoogrijdende trein ontstond, bevonden de meeste passagiers zich voor de brand. Zij werden door het vuur en de rook ingehaald. Er was geen ontsnappen aan, aldus de TNO-expert. |