Buitenland 2 november 2000

Zie ook: Scheepvaartinspectie legde vaarverbod op

„Gevaar voor milieuramp voorbij”

Gezonken tanker voor
Franse kust lekt styreen

Van onze buitenlandredactie
CHERBOURG – Alle Franse marineschepen hebben zich gisteren rond het middaguur teruggetrokken uit de directe omgeving van de plaats waar de Italiaanse gastanker Ievoli Sun dinsdag is gezonken. Dat gebeurde nadat op de Franse mijnenjager Céphée een enorme stank werd geconstateerd, waarschijnlijk veroorzaakt door lekkend styreen uit de gezonken gastanker.

Op de Céphée trok de bemanning onmiddellijk gaspakken aan en zette maskers op. De Franse waterpolitie heeft schepen gewaarschuwd zeker 6 kilometer van de gezonken tanker vandaan te blijven. „We weten niet wat er precies kan gebeuren en gezien de weersomstandigheden kunnen we ook weinig anders uitrichten dan het wrak te laten lekken. Wel houden we alle scheepvaart uit de buurt”, aldus vice-admiraal Jean-François Chocart van de maritieme prefectuur in Cherbourg.

De Céphée had even eerder met zijn sonar nog de precieze plaats gevonden waar de Ievoli Sun nu op 70 meter diepte op de zeebodem ligt, waarschijnlijk op zijn linkerflank, maar ongebroken. Onbekend is of er scheuren in de scheepshuid zitten.

Directeur Christian Balmes van Shell Frankrijk heeft bevestigd dat het schip lekt. Volgens hem gaat het evenwel om een klein lek zonder al te veel gevolgen. Shell Chemical, eigenaar van de 4000 ton styreen in de vergane tanker, is „bereid zijn verantwoordelijkheden te nemen, als die er zijn”, aldus Balmes. Shell zal dan alle financiële gevolgen van de ramp voor zijn rekening nemen.

Wetenschappers hebben monsters genomen van de zee en de lucht om te bepalen hoe groot het gevaar is voor het milieu. Vanuit de lucht zijn drie glinsterende sporen gezien van 200 tot 300 meter breed en in totaal 9 kilometer lang, die wijzen op lekkage. Vanaf een ander marineschip zijn daarvan monsters genomen voor nader onderzoek. De Franse regering heeft voorts het nationale agentschap voor voedselveiligheid, AFSA, gevraagd of er gevaar is voor vis en schelpdieren die er voorkomen. In de onmiddellijke omgeving geldt vooralsnog een visverbod.

De kustwacht in Frankrijk heeft de lading van de gezonken tanker op grond van internationale afspraken doorgegeven aan de kustwachten van nabijgelegen landen. Op de lijst zoals die bij de kustwacht in Nederland en bij Rijkswaterstaat is binnengekomen, staan ongeveer 4000 ton styreen, zo'n 1000 ton ethyl-methylketon en plusminus 1000 ton isopropyl-alcohol.

Het grootste gevaar voor het milieu lijkt geweken, vertelde president Chirac na afloop van een bezoek aan Cherbourg. Hij drong er nog eens op aan dat er strengere regels voor de scheepvaart komen voor het einde van het jaar, dat wil zeggen nog tijdens het Franse voorzitterschap van de Europese Unie. Vorig jaar, na de ramp met de Erika die de Bretonse kusten tot op de dag van vandaag vervuilt, had de Franse regering al toegezegd zich daarvoor in te spannen.

In Frankrijk neemt het protest toe tegen maatschappijen die uit financiële overwegingen goedkope 'roestbakken' inhuren om hun soms gevaarlijke lading te vervoeren. Met name de Bretonse en Normandische wateren en kusten zijn daar sinds 1979 geregeld de dupe van geworden. Elke dag varen zo'n 630 schepen door het Kanaal, waarvan er honderd niet of nauwelijks zeewaardig zijn: gemiddeld één gevaarlijk schip per kwartier.

Berging
Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Internationale heeft „zijn diensten aangeboden” voor de berging van de Ievoli Sun, maakte een woordvoerder van het bedrijf, een van de grootste ter wereld op dit gebied, gisteren bekend. „We zijn al met iedereen in gesprek. We willen het graag doen”, aldus de woordvoerder. Ook volgens hem zal het waarschijnlijk een moeilijke berging worden, omdat het schip op grote diepte ligt en het weer ter plaatse in deze tijd van het jaar vaak onstuimig is.

Smit bood ook vorig jaar zijn diensten aan nadat de tanker Erika voor de Franse kust was gezonken. Die berging is uiteindelijk naar een Frans bedrijf gegaan.